Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Traficom deltar aktivt i vägledningen av planer och projekt som rör havsbaserad vindkraft samt i samordningen mellan sjöfart och havsbaserad vindkraft i samarbete med andra myndigheter och utvecklare av havsbaserad vindkraft.

Traficoms anvisning för havsbaserad vindkraft

När ett havsbaserat vindkraftsprojekt placeras nära farleder eller sjöfartens trafikområden kan vindkraftverken orsaka störningar i fartygens radar-, radio- och positionssystem samt i sjöfartens trafikövervakning. Vindkraftverken kan också äventyra sjöfartens säkerhet och försämra dess förutsättningar, särskilt under isbelagda perioder.

Syftet med Traficoms anvisningar för havsbaserad vindkraft är att säkerställa förutsättningarna för Finlands handelssjöfart och garantera säker sjöfart året runt, utan att den nuvarande risknivån för sjöfarten ökar märkbart på grund av havsbaserade vindkraftsparker byggda nära farleder, trafikområden, sjöfartsinrättningar eller radarsystem och radiostationer.

Beaktande av havsbaserad vindkraft och sjöfartsinfrastuktur

Finlands kustlinje omfattar över 10 000 kilometer allmänna farleder som sträcker sig längs hela kusten. Alla Finlands handelssjöfartsleder är under trafikövervakning och bevakas med cirka 100 VTS-radare. Det viktigaste övervakningsverktyget i trafikstyrningen är radarn, som måste ha fri sikt över övervakningsområdet. På grund av det omfattande nätverket av farleder och radare placeras planerade havsbaserade vindkraftsparker ofta relativt nära farleder eller mellan en farled och en VTS-radare.

När vindkraftverk planeras till havs måste man redan i det tidiga planeringsskedet ta hänsyn till farledsnätverket, sjöfartsinrättningar samt sjöfartens radarsystem, vilka ställer krav på lämpliga områden för havsbaserad vindkraft ur ett sjöfartsperspektiv. Det är nödvändigt att radarnas störningsfria funktion säkerställs, och om ett havsbaserat vindkraftsprojekt orsakar störningar ska dessa kompenseras med en ny radare.

Begränsningar för byggande av havsbaserad vindkraft

Det är förbjudet att bygga vindkraftverk i farledsområden där det hindrar sjöfart på det tilldelade området. Även ankringsområden och ankomstområden till farleder är viktiga delar av farledsstrukturen och omfattas av samma krav på fri passage.

Avståndskrav och projektspecifik bedömning

I havsbaserade vindkraftsprojekt där vindkraftverkens inverkan på sjöfarten eller sjöfartsinfrastrukturen inte har utretts närmare, bör vindkraftverk inte planeras närmare än 1,5 kilometer från farledens kantlinjer eller ankringsområden för att säkerställa sjöfartens säkerhet och störningsfri trafik. På nordliga havsområden kan säkerheten och förutsättningarna för vinterfart dessutom kräva att minimidistansen ökas till mer än 1,5 kilometer.

Avståndet mellan trafiksepareringssystem, sjöfartens trafikområden på öppet hav, ankomstområden till farleder och havsbaserade vindkraftsområden bör vara minst 1–3 nautiska mil.

Mer exakta avståndskrav fastställs från fall till fall, med hänsyn till bland annat vindkraftsområdets läge, förutsättningarna för vintersjöfart, gjorda utredningar samt en riskbedömning av sjöfartsaktörerna.

Ur ett sjöfartsperspektiv rekommenderas det att man tar kontakt med Traficom redan i början av projektplaneringen angående lämpliga havsområden för havsbaserad vindkraft och bedömning av nödvändiga utredningar.

Uppdaterad