Suomessa toimivat rataverkon haltijat tarvitsevat Traficomin myöntämän turvallisuusluvan. Turvallisuusluvalla rataverkon haltija osoittaa, että sillä on käytössään vaatimusten mukainen turvallisuusjohtamisjärjestelmä, jolla varmistetaan toimijan kyky hallinnoida rataverkkoa turvallisesti.
Yksityisraiteen haltijoilla on mahdollisuus noudattaa ilmoitusmenettelyä turvallisuusluvan hakemisen sijasta.
Rataverkon haltija tarvitsee Traficomin myöntämän turvallisuusluvan rataverkon suunnittelua, rakentamista, kunnossapitämistä ja hallintaa varten. Turvallisuuslupa on osoitus siitä, että rataverkon haltija on huomioinut toiminnassaan turvallisuutta koskevat vaatimukset ja pystyy toimimaan rataverkon haltijana hallinnoimallaan rataverkon osalla turvallisesti.
Turvallisuusluvan saamisen edellytyksenä on, että rataverkon haltijalla on käytössään toimiva turvallisuusjohtamisjärjestelmä. Lisätiedot ja kuvauksen turvallisuusluvan saamisen edellytyksistä löydät rautatietoimijoiden turvallisuusjohtamisjärjestelmää koskevilta verkkosivuilta.
Perehdy rataverkon hallintaa ohjaavaan yhteiseurooppalaiseen ja kansalliseen lainsäädäntöön
Keskeinen säädös turvallisuusluvan hakemisen kannalta on Komission suositus käytännön järjestelyistä turvallisuuslupien antamiseksi rataverkon haltijoille (EU) 2019/780.
Hakemuksen voi tehdä myös pdf-hakemuslomakkeella (Ulkoinen linkki), joka toimitetaan liitteineen osoitteeseen kirjaamo@traficom.fitai postitse lomakkeella näkyvään osoitteeseen.
4
Hakemuksen käsittely ja vaatimuksenmukaisuuden arviointi
Traficom tarkastaa, että hakemuksessa ja sen liitteissä on riittävät tiedot hakemuksen käsittelyä varten, ja pyytää tarvittaessa lisätietoja, jotta vaatimustenmukaisuuden arviointi voidaan aloittaa.
5
Päätös hyväksynnästä
Päätös hyväksynnästä tehdään neljän kuukauden kuluessa siitä, kun Traficomille on toimitettu kaikki hyväksynnän edellyttämät tiedot.