SAMTYCKE: besökarstatistik

Välj om du vill godkänna besökarstatistik

Vi samlar in statistik över användare som besöker webbplatsen. Uppgifterna kan inte förknippas med dig som person. Uppgifterna sparas enbart på Traficoms servrar.

Läs mer: Om webbplatsen

Användningsändamål

Statistiken hjälper oss att förbättra vår tjänst. Statistikuppgifterna används också i rapporter om ämbetsverket.

Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Transport- och kommunikationsverket (Traficom) har den 24 mars 2025 utfärdat en ändring till föreskriften OPS M1-29 som fastställer de förbjudande, begränsande och tillåtande UAS-zonerna för obemannad luftfart. Dessa zoner kan enligt luftfartslagen inrättas genom en föreskrift för en tid av högst tre år, och förslag till nya eller ändrade UAS-zoner ska lämnas in årligen senast den 15 maj. Den ändrade föreskriften träder i kraft på AIRAC-datumet 17 april 2025.

En UAS-zon som begränsar eller förbjuder drift av obemannade luftfartyg kan inrättas av skäl som är nödvändiga för att skydda objekt som är viktiga med tanke på till exempel statens ledning, skötseln av internationella relationer, försvaret, territorialövervakningen, polisverksamheten, social- och hälsovården, industrin, trafiken eller miljön. En UAS-zon som särskilt tillåter drift av obemannade luftfartyg kan inrättas för kommersiell verksamhet samt för hobby-, forsknings- eller försöksverksamhet, och inom en sådan zon är det tillåtet att avvika från ett eller flera av verksamhetskraven i den öppna kategorin som definieras i EU:s drönarförordning 2019/947. Närmare bestämmelser om UAS-zoner finns i 11 a och 11 b § i luftfartslagen samt i artikel 15 i drönarförordningen.

På denna ändringsrunda inrättas en ny förbjudande geografisk UAS-zon till Ukrainas ambassadområde i Helsingfors. Dessutom ersätts UAS-zonen för Pelso fängelse med en ny zon för Vaala fängelse, och koordinaterna för Kylmäkoski fängelse korrigeras. Nya begränsande zoner inrättas vid isbrytarbasen i Skatudden i Helsingfors, vid hamnarna i Ingå, Kemi och Nystad, vid Meyers varv i Åbo, vid biltestningsområden i Mellanaava i Enare, vid Tupavuori tankområde i Nådendal, vid avfallsförbränningsanläggningen i Riihimäki, vid Tuike Finlands datacentrumområde i Fredrikshamn, vid flera fabriks- och kraftverksområden, vid vissa områden tillhörande Försvarsmakten samt vid räddningsstationer i Mellersta Nyland. Flera av dessa begränsande UAS-zoner som nu fastställs genom föreskrift har tidigare inrättats som tillfälliga zoner genom Traficoms beslut.

Två nya tillåtande geografiska UAS-zoner inrättas på ansökan av Finlands Flygförbund rf till Rautalampi och Varkaus. För Esox Aero Ab inrättas en ny tillåtande UAS-zon för forsknings- och teständamål i Itis. VTT Ab tilläggs som andra användare till UAS-zonen Nokia Oulu Zone, och villkoren för zonen ändras vad gäller viktbegränsningen och fällning av föremål.

Utöver de UAS-zoner som inrättas genom föreskrift kan Traficom även inrätta UAS-zoner genom avgiftsbelagda beslut för en tid av högst ett år. Följande ändring av föreskriften sker under våren 2026 (ansökningstid på våren 2025), och då är det igen möjligt att föreslå inrättande av avgiftsfria UAS-zoner genom föreskrift för en tid av tre år.

Lisätietoja:

ylitarkastaja Mika Saalasti, mika.saalasti(at)traficom.fi, puh. 029 534 6108
lakimies Leila Iikkanen, leila.iikkanen(at)traficom.fi, puh. 029 534 6039