Man har gjort ändringar i förordningen om flygbesättningar (EU) 1178/2011, vilket medför ändringar för både helikopterpiloter, -operatörer och -utbildare. De nya föreskrifterna började tillämpas den 30 oktober 2022. I den här nyheten har vi sammanfattat de viktigaste frågorna i förändringarna.
De nya definitionerna gör det möjligt att med ett (1) luftfartyg som certifierats som enpilotshelikopter framöver kan flyga flerpilotsverksamhet med lättare utbildnings- och certifikatkrav än tidigare. Man hoppas att ändringarna ger flygverksamheten de säkerhetsfördelar som fås av att flyga med en biträdande pilot, och även öka flexibiliteten.
När certifikatens tillägg förenklas betonas pilotens och flygoperatörens skyldigheter att övervaka att de rättigheter som krävs för flygverksamheten i fråga är giltiga.
Man kan läsa de detaljerade ändringarna i föreskrifterna i kommissionens förordning (EU) 2021/2227 i till exempel tjänsten EUR-Lex (Extern länk).
Definitioner för flerpilotsverksamhet och flerpilotshelikopter
Definitionerna i förordningen för flerpilotsverksamhet och flerpilotsluftfartyg har uppdaterats. En helikopter definieras som flerpilotshelikopter om den är certifierad för flygverksamhet med minst två piloters minimibesättning eller om flygdriftsförordningen (EU) Nr 965/2012 kräver minst två piloter för den aktuella verksamheten. I dessa fall talar man om så kallad obligatorisk flerpilotsverksamhet (multi-pilot, MP) och piloter måste ha typbehörighet för flerpilot. Dessutom ska befälhavaren ha certifikatet ATPL(H) för trafikflygare.
Uppdaterad 3.4.2024: Om helikopterns MOPSC (maximalt operativt antal passagerarsäten) är fler än 9, sökanden har IR-behörighet i sin typbehörighet och kompetenskontroll har flugits i MP-operation, anses det vara möjligt att flyga obligatorisk MP-operation med typbehörigheten, och licensen kommer att ha en MP-anmärkning efter typbehörigheten.
Om det är fråga om ett luftfartyg som certifierats som enpilotshelikopter (single pilot, SP) och det inte krävs två piloter i flygdriftsförordningen, kan flygoperatören ändå flyga så kallad frivillig MP-verksamhet. I frivillig MP-verksamhet räcker det med certifikatet CPL(H) för befälhavaren, men i verksamheten ska kraven i punkt (d) (4) (ii) FCL.725 i förordningen om flygbesättningar beaktas:
- Flygaren ska ha gått en MCC-kurs eller ha tidigare MCC-erfarenhet (se kompensationer i ifrågavarande punkt i förordningen).
- Rättigheterna kan endast utövas i verksamhet i enlighet med Part-ORO.
- Flygprovet eller kontrollflygningen har genomförts genom förfaranden med flera piloter (se Part-FCL tillägg 9).
Som en följd av ändringen av flerpilotskonceptet har även certifikatskraven på ATPL(H) ändrats. Det krävs inte längre flygerfarenhet av flerpilotshelikopter för att utfärda certifikatet ATPL(H), erfarenhet av flerpilotsflygverksamhet (alltså även SP) är tillräcklig. Flygprovet ATPL(H) ska dock fortfarande flygas med flerpilotshelikopter.
Utbildning i instrumentflygning och instrumentbehörighet för helikopterpiloter
Kraven som gäller instrumentbehörighet för helikopter IR(H) har uppdaterats för att bättre passa nya helikoptertyper. Framöver kommer IR(H)-utbildningen att omfatta instrumentflygningar med både enmotoriga och flermotoriga helikoptrar. Därför har det tidigare kravet på ytterligare utbildning vid utökning av rättigheten till instrumentflygning från enmotorig till flermotorig avskaffats. Om man vill utvidga rättigheten till instrumentflygning till en ny typ krävs dock en ytterligare typspecifik IR-utbildning.
IR(H)-utbildning som inletts före den 30 oktober 2022 kan slutföras, och när den avslutats beviljas IR(H) som gäller både enmotoriga och flermotoriga helikoptrar. Utbildningsorganisationerna ska uppdatera sina IR(H)-utbildningsprogram så att de överensstämmer med de nya föreskrifterna senast den 30 oktober 2023. De nya kurserna måste följa de föreskrifter som nu träder i kraft.
Enligt övergångsbestämmelsen kan man med en IR(H)-behörighet som beviljats före den 30 oktober 2022 flyga med både enmotorig och flermotorig helikopter och tillägget uppdateras i samband med nästa certifikatansökan.
Tillägg om typbehörighet i certifikatet
MP-tillägg
- När flygaren flyger en helikopter som är certifierad för en minimibesättning med minst två piloter, eller om flygdriftsförordningen kräver minst två piloter för verksamheten, är det fråga om obligatorisk flerpilotsverksamhet (MP) och tillägget MP anges i anslutning till typbehörigheten.
Tillägget MP only
- När flygaren flyger en icke-komplex (non-complex) enpilotshelikopter och endast har flugit kontrollflygningen med MP-förfaranden, anges tillägget MP only i samband med typbehörigheten.
Om piloten har rättigheter för både SP- och frivillig MP-verksamhet eller enbart rättigheter för SP, anges inte SP- eller MP-tillägg i samband med typbehörigheten. SP-tillägget bortfaller alltså helt i certifikaten för helikoptrar.
Bestämmande av piloternas rättigheter
Piloternas flygrättigheter bestäms enligt vilka förfaranden (SP, MP eller båda) de har genomfört flygprovet eller kontrollflygningen. Denna rättighet syns inte alltid i certifikatet, och därför är det viktigt att både piloten och flygoperatören övervakar att de rättigheter som krävs för flygverksamheten i fråga är i kraft.
Anvisningar för kontrollanter
Transport- och kommunikationsverket Traficom förutsätter omskrivning av ett certifikat, om det på certifikatets framsida finns typbeteckningen (SP- eller MP-tillägget är synligt) som antecknats enligt det gamla sättet och det nya tillägget som ska göras avviker från detta. Kontrollanten ska instruera den som kontrolleras att ansöka om omskrivning av certifikatet hos Traficom med ansökningsblanketten. En omskrivning av certifikat på grund av enbart ändring av tillägg är avgiftsfri.
Kontrollanterna får bevilja en tillfällig tempo-rättighet efter kontrollflygningen för att man inte ska behöva avbryta flygverksamheten under omskrivningen.
Exempel på nya tillägg
Exempel 1: obligatorisk MP-verksamhet
- Om kontrollflygningen utförs endast med MP-förfaranden i en situation där flygdriftsförordningen alltid kräver två piloter (obligatorisk MP-verksamhet) är tillägget beroende på typ till exempel 'Bell 212/412 MP'.
- Om sökanden dessutom flyger med SP-förfaranden för icke-obligatorisk MP-flygverksamhet och får SP-flygrättigheter, antecknas rättigheten 'Bell 212/412' på en egen rad.
- Giltigheten för SP- och MP-rättigheter bestäms enligt varje kontrollflygning.
Exempel 2: frivillig MP-verksamhet (för SP 'non complex'-helikoptertyper)
- Om kontrollflygningen utförs endast med MP-förfaranden i de fall då operatören vill flyga MP-verksamhet, men flygdriftsförordningen inte kräver två piloter (frivillig MP-verksamhet), är tillägget beroende på typ till exempel 'EC135/635 MP only'.
- Om kontrollflygningen utförs med både SP- och MP-förfaranden är tillägget 'EC135/635'.
Flygrättigheten för frivillig MP-verksamhet antecknas inte längre i certifikatet, om även SP-rättigheten är i kraft samtidigt. Det är viktigt att både piloter och flygoperatörer beaktar denna ändring så att flygaren har de rättigheter som krävs för verksamheten i fråga. Även utlåtandet om en frivillig MP-kontrollflygning ska skickas till Traficom för kännedom. I utlåtandet från kontrollflygningen ska man tydligt anteckna de tillägg som gjorts i certifikatet och de datum då certifikatet är giltigt.
Ytterligare information
Uppdaterad 3.4.2024: Om helikopterns MOPSC (maximalt operativt antal passagerarsäten) är fler än 9, sökanden har IR-behörighet i sin typbehörighet och kompetenskontroll har flugits i MP-operation, anses det vara möjligt att flyga obligatorisk MP-operation med typbehörigheten, och licensen kommer att ha en MP-anmärkning efter typbehörigheten.