Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Transport- och kommunikationsverket Traficom begär utlåtanden om utkastet till föreskriften med syftet att förtydliga de tekniska kraven på ändring av däck och fälgar på traktorer. Dessa krav ska tillämpas när man vill använda andra däckstorlekar än de som finns antecknade i registret. Genom föreskriften skulle bland annat krav ställas på användningen av bildäck på traktorer samt på andra tillåtna däckändringar.

I den föreskrift som gäller vid förnyelsen läggs ett nytt kapitel till, där det föreskrivs om de tekniska kraven vid ändring av fordonsdäck och fälgar och om påvisande av överensstämmelse med kraven vid registrerings- eller ändringsbesiktning. 

”I utkastet till föreskrifter föreslår vi att traktorfyrhjulingar som styrs med styrstång inte ska godkännas för användning av bildäck, eftersom fordonets beteende blir annorlunda än det som tillverkaren planerat. I chassi- och styrlösningarna för fordon av fyrhjulingstyper har man beaktat däck som är avsedda för terrängbruk och som avviker från egenskaperna hos bildäck. Olyckor som inträffat med denna traktortyp har stigit, och detta har beaktats vid beredningen av föreskriften” konstaterar Jukka Juhola, specialsakkunnig.

”Chassi- och styrlösningarna för så kallade hyttfyrhjulingar har samma tekniska utgångspunkt som traktorfyrhjulingar som styrs med styrstång, men deras skyddskonstruktioner för att förhindra att de välter och bilbältesförsedda säten minskar risken som en däckändring orsakar. Dessutom skulle man med de andra positiva effekterna, såsom mindre buller och lägre förbrukning samt ett bredare utbud av vinterdäck, kunna motivera användningen av bildäck på hyttfyrhjulingar, även om tillverkaren inte från början har inkluderat sådana i det typgodkända däcksortimentet. Föreskriftens inverkan på traktorer som används inom jord- och skogsbruket och som är utrustade som motorredskap har man däremot försökt hålla så lindrig som möjligt”, fortsätter Juhola.

Ändringsförslagen som gäller däck och fälgar på traktorer i ett nötskal

Allmänna krav som gäller alla traktorer

  • Däckets bärighet ska vara tillräcklig.
  • Däcken och fälgarna ska passa ihop i enlighet med etablerade standarder (STRO, ERTRO, däcktillverkarens anvisningar).
  • Ett byte av däckstorlek ska inte öka fordonets konstruktiva hastighet till en större tolerans än 3 km/h + 5 procent.
  • Däck- och fälgändringarna ska inte leda till att fordonskategorin ändras.
     

En traktor som används inom jord- och skogsbruket eller är som är utrustad som motorredskap

  • Användningsändamålen ska motsvara dem som anges i bränsleavgiftslagen.
  • Däck och fälgar får bytas på det sätt som användningen förutsätter.
  • Däck som överensstämmer med någon typ av godkännande eller norm får användas, om de är lämpliga för användningsändamålet.

Traktor som styrs med styrstång (s.k. traktorfyrhjuling/ATV)

  • Bildäck skulle inte vara tillåtna om de inte har typgodkänts för fordonet eller antecknats tidigare i registret.
  • Däck som är avsedda för fordon och traktorer i kategori L skulle tillåtas oberoende av vilka däck som antecknats i registret (fyrhjulingsdäck).
  • Däckets hastighetsbeständighet ska vara minst lika hög som fordonets konstruktiva hastighet.
  • Det skulle vara möjligt att bredda spårvidden med fälgarna upp till 51 mm (om detta inte påverkar fordonskategorin).
  • Det skulle inte vara tillåtet att minska spårvidden.
  • Man skulle få ändra fälgens diameter med 26 mm utan ändringsbesiktning, 51 mm med ändringsbesiktning.
  • Fordonets bredd skulle få öka med 51 mm utan ändringsbesiktning, mer med ändringsbesiktning.

Andra traktorer än sådana som används inom jord- och skogsbruket eller som är utrustade som motorredskap (s.k. hyttfyrhjuling, trädgårds- eller fastighetsskötseltraktorer, traktorer som används för varutransport)

  • Bildäck skulle vara tillåtna genom ändringsbesiktning.
  • Däckets hastighetsbeständighet ska vara minst lika hög som fordonets konstruktiva hastighet.
  • På fritt roterande axlar skulle man få använda bildäck även utan ändringsbesiktning.
  • Man skulle få ändra fälgens diameter med 26 mm utan ändringsbesiktning, 51 mm med ändringsbesiktning.
  • Spårvidden skulle få minskas eller breddas med max 51 mm (om det inte påverkar fordonskategorin).
  • Fordonets bredd skulle få öka med max 51 mm utan ändringsbesiktning, mer med ändringsbesiktning.
     

Traktorer som används för varutransporter och som inte har anknytning till jord- och skogsbruksarbete

  • Bildäck skulle vara tillåtna genom ändringsbesiktning.
  • Däckets hastighetsbeständighet ska vara minst lika hög som fordonets konstruktiva hastighet.
  • På fritt roterande axlar skulle man få använda bildäck även utan ändringsbesiktning.
  • Man skulle få ändra fälgens diameter med 26 mm utan ändringsbesiktning, 51 mm med ändringsbesiktning.
  • Spårvidden skulle få minskas eller breddas med max 51 mm (om det inte påverkar fordonskategorin).
  • Fordonets bredd skulle få öka med max 51 mm utan ändringsbesiktning, mer med ändringsbesiktning.
  • En eventuell färdskrivare skulle kalibreras om ändringen av däckstorlek påverkar dess funktion.

Över 60 km/h traktor

Särskilda krav utöver de tidigare nämnda kraven på traktorer med en hastighet över 60 km/h

  • Stänkskyddskraven skulle uppfyllas efter däckändringarna
  • Stänkskärmarna skulle få ändras

Övrigt att beakta

Med Traficoms föreskrift har man av behörighetsskäl inte rätt att ta ställning till frågor som gäller fordonets garanti eller ansvar. Konsumenten bör dock vara medveten om garanti- och ansvarsfrågorna som gäller hans eller hennes fordon efter ändringen. De eventuella effekter som däckändringarna har på garanti- och ansvarsfrågor kan kontrolleras hos fordonets försäljare, tillverkare eller tillverkarens representant.

Föreskriften skulle inte inverka på de största tillåtna måtten för en traktor enligt vägtrafiklagen. En däckändring på en stor traktor kan leda till att måtten överskrids, varvid traktorns lämplighet för vägtrafiken bör utredas.

Transport- och kommunikationsverket Traficoms utkast till föreskrift Drivkrafts-, däck- och fälgändring på traktorer.

Vi ber om utlåtanden senast måndagen den 22 juli 2024. 

Ytterligare information: