Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Statsunderstöd kan beviljas utifrån behovsprövning för väghållning. Understöd beviljas i första hand för förbättring av enskilda vägar som räknas som byggande. Under de följande åren minskar statsunderstödsanslaget avsevärt från tidigare år. Enligt regeringsprogrammet minskar statsunderstödsanslaget avsevärt från tidigare år. Avsikten är dock att de allra mest kritiska föremålen får understöd i hela landet.

I regeringens budgetproposition framförs att statsunderstödsanslaget för enskilda vägar är 8,5 miljoner euro nästa år. Detta är betydligt mindre än tidigare år. Riksdagen beslutar om anslagets nivå när den godkänner statens budget för 2024.

Bild 1. Statsunderstödsbeloppet per år för förbättring av enskilda vägar (milj. €). Summorna år 2022 och 2023 omfattar en särskild finansiering på 10 milj. €/år för säkerställandet av försörjningsberedskapen och tillgången till inhemskt virke. 

Åren 2022 och 2023 ökade staten det statsunderstöd som beviljas för väghållning av enskilda vägar. Under coronapandemin var det utmanande för en del av väglagen att ansöka om understöd. Samtidigt har kostnadsnivån för byggandet stigit, vilket för sin del har medfört utmaningar för väglag att samla in sin självfinansieringsandel.

Vid början av 2023 höjdes understödsprocenten för statsunderstödet till enskilda vägar för åren 2023–2025 genom statsrådets förordning om temporär ändring av förordningen om enskilda vägar.

Målet med förordningsändringen var att uppmuntra väglag att förbättra enskilda vägar och omfattar att statsunderstödets maximibelopp stiger enligt följande:

  • sedvanliga vägförbättringsobjekt 50 -> 70 %
  • de mest betydande broobjekten 75 -> 85 %
  • särskilda objekt (bl.a. färjelägen) 80 -> 85 %

Väglagen ansöker om statsunderstöd hos närings-, trafik- och miljöcentralerna. Traficom fattar beslut om att anvisa anslaget eller en del av det till behöriga NTM-centraler. Genom höjningen av understödsprocenten har väglagen blivit aktivare, och antalet ansökningar om understöd har under hösten varit mycket större än normalt. 

"På riksnivån är antalet ansökningar nu betydligt större än de tillgängliga understödstillgångarna. Regionala skillnader med tanke på återstående finansiering och antalet ansökningar är stora", säger direktör Pipsa Eklund.

NTM-centralerna har den aktuella informationen om läget med ansökningar och anslag.

Understöd till landets allra mest kritiska delar som mål 

Under de senaste åren har NTM-centralerna inte behövt prioritera projekt som understöds eftersom finansieringsläget ha varit bra. Jämfört med det tidigare har läget nu förändrats. En del av NTM-centralerna har fortfarande ett skäligt antal reservationsanslag till sitt förfogande men en del behöver redan nu göra prioritering mellan projekten.

De allmänna principerna om prioriteringen av projekt anges på förordningsnivå. Understöd beviljas inom ramen för anslaget för statsunderstöd och man ska speciellt beakta broreparationer samt projekt som förbättrar broars bärförmåga och trafiksäkerhet. 

Traficom gör upp allokeringen av anslagen för år 2024 så att den beaktar NTM-centralernas outnyttjade finansiering från tidigare år och antalet kända understödsbehov inom området, speciellt antalet broprojekt. 

Traficom kommer också överens med NTM-centralerna om enhetliga förfaringssätt när det gäller att kommunicera och informera väglagen om det förändrade läget. Här beaktas regionala skillnader i fråga om den finansiering som finns kvar.  

"Traficom har beslutat överföra 2,9 miljoner euro från den finansiering som gällt utvecklings-, planerings- och forskningsarbete av enskilda vägar och väckt mindre intresse till NTM-centralerna för understödsanvändning så att bristen på finansiering av förbättringen av enskilda vägar skulle underlättas", säger Eklund. 

Transport- och kommunikationsverket Traficom utvecklar och främjar skötseln av ärenden som gäller enskilda vägar, sköter sakkunnig- och rådgivningsuppgifter som gäller enskilda vägar samt beslutar om hänföring av anslaget eller en del därav för de behöriga NTM-centralerna.

Ytterligare information

Pipsa Eklund, direktör, pipsa.eklund@traficom.fi, tfn 029 534 5396

Karoliina Aalto, specialsakkunnig, karoliina.aalto@traficom.fi, tfn 029 5346 846

Statsbidrag för enskilda vägar