De statligt understödda regionflygen har fortsatt sin stabila utveckling under 2024. Antalet passagerare och statligt stöd har förblivit på samma nivå som 2023.
Under 2024 genomfördes 5 838 statligt understödda flygningar, med totalt 159 600 passagerare. Den genomsnittliga beläggningsgraden var 42 %. Av alla statligt understödda flygningar hade 10 % en beläggningsgrad på över 75 %. På rutterna till Kajana och Joensuu översteg beläggningsgraden 50 %. Särskilt positiv utveckling noterades på flygningarna till Nyslott, där beläggningsgraden ökade från 14 % till 31 %, samt i Karleby-Jakobstad, där beläggningsgraden steg från 29 % till 34 %.
Överlag har det inte skett några betydande förändringar i utnyttjandet av flygtrafiken under 2024. Den beräknade genomsnittliga statliga ersättningen per passagerare uppgick till 119 euro, vilket är 14 euro mer än 2023.
Passagerarantal och beläggningsgrad
Staten och kommunerna stödjer flygtrafiken på sju inrikeslinjer i Finland, där flygvolymerna generellt är lägre än i marknadsdriven trafik. Återhämtningen av passagerarantalet efter coronapandemin har skett i olika takt beroende på rutt. I återhämtningen är det bra att beakta att den servicenivå som staten köpt är lägre än i marknadsdriven trafik, vilket kan ses i passagerarantalen. I Björneborg syntes återhämtningen av passagerarantalet redan mellan 2021 och 2022. På de fem största understödda rutterna ökade passagerarantalen till sin nuvarande nivå år 2023 På rutten till Nyslott tog återhämtningen däremot ordentlig fart först under det senaste året.
Den mest betydande förändringen skedde på Kemi-Torneå flygplats, där antalet inrikespassagerare minskade med 14 %, samtidigt som antalet internationella passagerare ökade med 27 %. Totalt sett sjönk passagerarantalet i Kemi-Torneå med 12 % jämfört med 2023.
Passagerarantal per flygplats, Finavias statistik
Joensuu | 39 956 | 3,2 % | -68 % |
Jyväskylä | 25 765 | 9,7 % | -61 % |
Kajana | 39 761 | -1,9 % | -54 % |
Kemi-Torneå | 32 844 | -12,1 % | -48 % |
Karleby-Jakobstad | 30 779 | 5,1 % | -45 % |
Nyslott | 7 113 | 138,9 % | -32 % |
Bild. Utveckling av flygpassagerarantal per flygplats 2018-2024.
Antal statligt stödda flyg och passagerare samt beläggningsgrader åren 2023 och 2024, Traficoms statistik
Joensuu | 1 010 | 1 042 | 38 151 | 36 381 | 55 % | 51 % |
Jyväskylä | 897 | 986 | 21 684 | 22 741 | 35 % | 34 % |
Kajana | 1 025 | 1 036 | 39 619 | 38 692 | 56 % | 54 % |
Kemi-Torneå | 1 322 | 1 106 | 35 979 | 30 465 | 40 % | 40 % |
Karleby-Jakobstad | 1 322 | 1 132 | 25 492 | 26 404 | 28 % | 34 % |
Nyslott | 404 | 536 | 2 101 | 4 917 | 14 % | 31 % |
TOTALT | 5 958 | 5 838 | 163 026 | 159 600 | 41 % | 42 % |
Bild. Månadsvis fyllnadsgrad och utveckling av statligt understödda regionflyg år 2024.
Bild. Beläggningsgrad för statligt understödda flygningar 2023 och 2024
Lufttrafikens offentliga finansiering
Det statliga stödet för regionflyg uppgick till totalt 18,9 miljoner euro år 2024. Det ligger på samma nivå som 2023, då stödet var 17,2 miljoner euro.
Statliga stöd för flyglinjer mellan fem regionflygplatser och Helsingfors
Statligt stöd (euro)
Joensuu | 2 530 000 | 2 863 000 | 2505 | 2 748 | 66 | 79 |
Jyväskylä | 2 754 000 | 3 418 000 | 3070 | 3 467 | 127 | 150 |
Kajana | 4 478 000 | 3 371 000 | 4369 | 3 254 | 113 | 87 |
Kemi-Torneå | 3 318 000 | 3 949 000 | 2510 | 3 571 | 92 | 130 |
Karleby-Jakobstad | 3 318 000 | 4 223 000 | 2552 | 3 731 | 130 | 160 |
Nyslott | 799 000 | 1 122 000 | 1978 | 2 093 | 380 | 228 |
Totalt | 17 197 000 | 18 946 000 | 2886 | 3 245 | 105 | 119 |
Det genomsnittliga statliga stödet för rutter som fått tillfälligt statligt stöd varierar beroende på rutt. Stödet påverkas bland annat av passagerarantal, ruttens längd och det använda flygplanet. Den beräknade statliga ersättningen per passagerare var 119 € år 2024, vilket är 14 € mer än föregående år. Statligt stöd per flygning var i genomsnitt 3 245 € år 2024, vilket är 359 € högre än 2023.
Framtiden för regionflygen
Stödperioden för de fem regionflygplatserna (Joensuu, Jyväskylä, Kajana, Kemi-Torneå och Karleby-Jakobstad) fortsätter fram till 28 mars 2026. Beslut om att utnyttja optionen fattas 2025. Dessutom har staten gällande avtal för de understödda flygningarna till Nyslott fram till 19 december 2025, i samarbete med Nyslotts stad, och till Björneborg fram till 27 mars 2027, i samarbete med Björneborgs stad, av vilken staten finansierar flyg för år 2025. En ny upphandling med Nyslott förbereds för åren 2026-2028.

För mer information
Pipsa Eklund, direktör, tfn 029 534 5396, pipsa.eklund@traficom.fi