Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Transport- och kommunikationsverket Traficoms färska lägesbild visar att det har skett betydande förändringar i användningen av förflyttningshjälpmedel i gemensamt bruk. År 2023 minskade användningen av elsparkcyklar för första gången sedan de infördes på marknaden, medan stadscyklarna blev populära igen.

Transport- och kommunikationsverket Traficom har uppdaterat sin lägesbild av användningen av elsparkcyklar och stadscyklar i Finland. År 2023 gjordes för första gången färre resor med elsparkcyklar än under fjolåret samtidigt som användningen av stadscyklar ökade tydligt.

Ökningen av användningen av elsparkcyklar stannade för första gången

Elsparkcykeltjänsterna infördes i Finland år 2019 och deras popularitet ökade snabbt nästan sjufaldigt fram till år 2022. År 2023 stannade dock ökningen av populariteten och för första gången minskade antalet resor med elsparkcyklar. År 2023 gjordes det cirka 16,2 miljoner resor, vilket är 4 % mindre än i fjol.

Utvecklingen varierade regionalt. I de största städerna, t.ex. Helsingfors och Tammerfors, minskade antalet resor medan betydande ökning förekom t.ex. i Jyväskylä och Björneborg.

"Ökat utbud syns nu särskilt på de mindre orterna där antalet resor har ökat. I de större städerna har utvecklingen jämnats ut och på många håll har användningen börjat minska", bedömer ledande sakkunnig Juha-Pekka Konttinen.

Antalet elsparkcyklar oförändrat

År 2023 ökade det totala antalet elsparkcyklar inte längre på ett betydande sätt. Antalet elsparkcyklar var 56 400 stycken, vilket är över fyra gånger så många som år 2020.

"Ändringen är avsevärd eftersom antalet elsparkcyklar ökade mycket snabbt under tre år. Att ökningen stannat har bl.a. att göra med begränsningarna som kommuner infört. Till exempel i Helsingfors har antalet elsparkcyklar begränsats genom begränsade parkeringsplatser i centrum och detta ledde till att antalet elsparkcyklar minskade med flera tusen", berättar Juha-Pekka Konttinen.

År 2023 var elsparkcyklar i bruk i 40 kommuner och enligt preliminära uppgifter ökar antalet till cirka 50 kommuner år 2024. Tillgången till elsparkcyklar har ökat särskilt utanför stora och mellanstora stadsregioner.

Stadscyklarnas popularitet ökade för första gången på många år

År 2023 ökade användningen av stadscyklar för första gången sedan år 2019 när elsparkcykeltjänsterna infördes. Det gjordes 3,9 miljoner resor med stadscyklar, vilket är nästan en femtedel mer än i fjol. Särskilt i Helsingfors, Esbo, Lahtis och Åbo ökade användningen av stadscyklar medan antalet resor med elsparkcyklar minskade.

Ytterligare information

Utbud, efterfrågan och marknadsläge för elsparkcykeltjänster i gemensamt bruk (Extern länk) 

Utbud, användning och marknadsläge för stadscyklar (Extern länk)