Det tas ut en årsavgift av alla som har ett trafiktillstånd och av dem som har anmält sig som tjänsteleverantörer. Om man inte längre bedriver trafik lönar det sig att begära att obehövliga trafiktillstånd eller anmälningar återkallas. Årsavgiften tas ut 1.1.2025 av alla tillståndshavare och tjänsteleverantörer som finns i trafik- och transportregistret.
Prestationsavgifterna som tas ut för trafiktillstånd har fastställts den 21 december 2023. Årsavgiften som tas ut av tillståndshavare är 100 euro och 35 euro för tjänsteleverantörer.
Årsavgiften som tas ut av tillståndshavare och tjänsteleverantörer
En årsavgift tas ut av alla som har ett taxi-, person-, eller godstrafiktillstånd som är giltigt den 1 januari 2025. En årsavgift tas även ut av tjänsteleverantörer (godstrafik, förmedlings- och kombinationstjänster), vars anmälan om registeranteckning är giltig den 1 januari 2025. Årsavgiften är företagsspecifik och påverkas inte av hur många giltiga trafiktillstånd ett företag har. Om ett företag har giltiga tillstånd för såväl taxi-, person- som godstrafik, tas endast en avgift ut av företaget. Det tas inte ut någon årsavgift för tjänsteleverantör om företaget har ett giltigt trafiktillstånd.
Ändringar i tillstånden ingår i årsavgiften
Ändringar av ett trafiktillstånd som görs under dess giltighetstid ingår i årsavgiften och ingen separat avgift tas ut för dessa. Detsamma gäller även ändringar som görs gällande en anmälan. Ett exempel på en sådan avgiftsfri ändring är ändring av trafikansvarig. Med årsavgifterna täcks dessutom kostnader för tillsyn av tillståndshavare samt annat administrativt underhåll av trafiktillstånd och trafikidkare i trafik- och transportregistret.
Det lönar sig att begära att obehövliga trafiktillstånd eller anmälningar som tjänsteleverantör återkallas före 31.12.2024
Om företaget inte längre bedriver verksamhet och vill undvika årsavgiften, lönar det sig att begära att onödiga trafiktillstånd och anmälningar återkallas. Ingen årsavgift tas ut ifall begäran om återkallande av ett tillstånd eller en anmälan anhängiggörs vid Transport- och kommunikationsverket (Traficom) senast 31.12.2024, och om man meddelat att den tillstånds- eller anmälningspliktiga verksamheten upphör senast före utgången av 2024.
Om tillståndet eller anmälan är giltig vid tidpunkten för fastställandet av avgiften den 1 januari 2025, tas avgiften ut även om det inte bedrivs verksamhet med stöd av tillståndet eller anmälan. Årsavgiften återbetalas eller gottgörs inte heller om företagets verksamhet avslutas eller om man i ett senare skede begär att tillståndet eller anmälan ska återkallas efter att avgiften fastställts.
Begäran om återkallande görs enkelt på våra e-tjänster. Det tas inte ut någon avgift för beslut om återkallande av ett tillstånd eller för att ta bort en registeranteckning.
- Ansök om återkallelse av ett taxi-, gods- eller persontrafiktillstånd
- Begär att en registeranteckning om bedrivande av taxi- eller godstrafik tas bort
Ytterligare information:
Rådgivning om trafiktillstånd, tfn 029 534 5181 (vardagar 8.00 – 16.15), liikenneluvat@traficom.fi