Denna sida innehåller anvisningar för hur du kan förbereda dig för ett språkprov.
Innan du ringer till den språkkontrollant du har valt, ta några minuter och gå igenom denna sida. Här kan du hitta svar på frågor som du möjligen funderar över. Språkkontrollanterna hittar du på Traficoms lista över språkkontrollanter .
Det finns två versioner av språkprovet och de kallas för VFR-prov och IFR-prov enligt certifikatskategorin.
Bedömning av provprestationen
Språkprovet består av ett hörförståelseprov, ett prov i muntlig språkfärdighet och ett fraseologiprov. Hörförståelseprovet bedöms enligt skalan 4, 5 och 6 samt underkänt. Bedömning av muntlig språkfärdighet sker under en intervju där man fokuserar på sex separata delområden som bedöms enligt skalan 1–6. Språkkunskapsnivån kommer att vara den lägsta nivå som provdeltagaren uppnår i ett enskilt delområde. Fraseologiprovet bedöms antingen med ett godkänt eller underkänt betyg och påverkar inte språkkunskapsnivån.
För att få ett godkänt betyg i fraseologiprovet ska provdeltagaren svara rätt på 75 procent av frågorna. Bedömningen baserar sig på en behörighetsskala publicerad av ICAO. Skalan ingår till exempel i EU-förordningen nr 1178/2011 (Extern länk) om flygande personal (Tillägg 2).
Exempel
Provdeltagaren får ett godkänt betyg i fraseologiprovet och uppnår nivå 5 i hörförståelseprovet. I intervjun uppnår hon eller han i enlighet med Internationella civila luftfartsorganisationens (ICAO) behörighetsskala följande nivåer i de sex separata delområdena: nivå 6 i uttal, nivå 5 i struktur, nivå 4 i ordförråd, nivå 5 i talförhet, nivå 6 i förståelse och nivå 5 i interaktioner. Den avgörande lägsta nivån i detta fall är ordförrådet där provdeltagaren uppnådde nivå 4. Denna nivå utgör språkprovets slutliga betyg som språkkontrollanten antecknar i provdeltagarens certifikat. I intyget antecknas nivå 4 som språkkunskapsnivån.
Vanliga frågor
Vad ingår i språkprovet?
pråkprovet består av tre delprov. Provet inleds med ett hörförståelseprov som tar cirka 20 minuter. Därefter följer ett fraseologiprov som testar provdeltagarens kunskaper om ord och fraser som används i radiotelefoni inom luftfarten. Slutligen håller språkkontrollanten en intervju på cirka 20 minuter där hon eller han bedömer provdeltagarens muntliga språkfärdighet. Intervjun inleds med en allmän del där olika teman kring luftfart behandlas ur flera perspektiv.
Språkkontrollanten väljer diskussionsämnen enligt provdeltagarens certifikatskategori och kännedom om luftfart. Kontrollanten bedömer dock inte provdeltagarens kunskaper om luftfart vilket betyder att provdeltagaren inte behöver vara rädd för poängavdrag vid fel svar. Kontrollanten bedömer endast hur provdeltagaren förstår engelska och hur väl hon eller han kan uttrycka sig på engelska. Under intervjuns andra del diskuterar språkkontrollanten två bilder tillsammans med provdeltagaren. Kontrollanten ber provdeltagaren först att ge en egen beskrivning av de situationer som bilderna föreställer. Därefter ställer hon eller han preciserande frågor till provdeltagaren och fortsätter diskussionen kring dem.
Hur kan man förbereda sig för språkprovet?
Det lättaste sättet att förbereda sig för fraseologiprovet är att bekanta sig med luftfartsanvisningen GEN T1-10 som finns på Traficoms webbplats. Anvisningen innehåller de ord och fraser som provdeltagaren ska behärska i fraseologiprovet. I slutet av detta meddelande finns ett par exempel på uppgifter som ingår i hörförståelseprovet och provet i muntlig språkfärdighet. Det är en bra idé att öva på och använda engelska före språkprovet.
Vad ska man ta med till språkprovet?
Identitetshandling med foto och alla de certifikat (t.ex. PPL, GPL, CPL, ATCO) i vilka provdeltagaren vill ha språkkunskapsanteckningen.
Hur lång tid tar språkprovet?
Instruktionerna, själva provet och feedbacken tar totalt högst två timmar.
När kan man avlägga sitt första språkprov?
En bra tidpunkt för det första språkprovet är precis innan den första ensamflygningen, det vill säga när provdeltagaren har utfört 10–15 flygtimmar. Om provdeltagaren redan har ett certifikat kan hon eller han söka sig till provet när som helst. Flygledare och AFIS-personal avlägger sina prov enligt Finavias anvisningar.
Vid vilken tidpunkt borde man ta om provet när giltighetstiden för den gamla språkkunskapsanteckningen håller på att gå ut?
- Om provdeltagaren bokar omprovet mindre än tre månader innan giltighetstiden för den gamla språkkunskapsanteckningen går ut har anteckningen den längsta möjliga giltighetstiden. Då börjar den nya giltighetstiden den dag då den föregående anteckningen upphör att gälla.
- Om provdeltagaren bokar omprovet mer än tre månader innan giltighetstiden för den gamla språkkunskapsanteckningen går ut förlorar hon eller han en del av anteckningens giltighetstid. Då börjar den nya anteckningens giltighetstid den dag då bedömningen har gjorts.
Språkkunskapsanteckningarna gäller enligt följande:
- Nivå 6 gäller för flygcertifikatsinnehavare tillsvidare och behöver inte förnyas. För flygtrafiktjänstpersonal gäller nivå 6 i nio år.
- Nivå 5 gäller i sex år.
- Nivå 4 gäller i fyra år för flygbesättningar och i tre år för flygtrafiktjänstpersonal.
Några exempel
Uppgift i hörförståelseprovet
Situation
“Mike and Frank were practising landings on a school flight. They were flying in the traffic circuit for runway 18. While flying on downwind Mike informed air traffic control of their intentions. Later, as they turned to fi- nal, they saw that a Piper was on the runway about to depart. It was clear that it had an engine problem. The air traffic controller did not wait for things to get worse; instead, he cancelled the Piper’s takeoff and told Mike and Frank to go around.”
Fråga
Select the one correct alternative.
- Mike and Frank were flying a Piper.
- Mike decided to go around due to an airplane on the runway.
- The pilot of the Piper informed ATC of an engine problem
- ATC reacted quickly. (Correct answer)
Uppgift i provet i muntlig språkfärdighet
Allmänna frågor
- Tell me what happens with the plane when you move the stick and pedals?
- What are the procedures for a pilot performing a go around?
- What is most demanding in flying a plane?
Bildfrågor
- Do you think that this is an accident? (Next question: why / why not?)
- Do you think that the fire trucks are washing the plane?
- What do you think will happen next?