Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Transport- och kommunikationsverket (Traficom) begär utlåtanden om föreslagna ändringar till föreskriften OPS M1-29 som fastställer de förbjudande, begränsande och tillåtande UAS-zonerna för obemannad luftfart. Dessa zoner kan enligt luftfartslagen inrättas genom en föreskrift för en tid av högst tre år. Intressentgrupperna har ombetts att ge sina förslag om nya eller ändrade UAS-zoner senast den 15 maj 2024. Den ändrade föreskriften avses träda i kraft den 17 april 2025 och remisstiden går ut den 28 februari 2025.

En UAS-zon som begränsar eller förbjuder drift av obemannade luftfartyg kan inrättas av skäl som är nödvändiga för att skydda objekt som är viktiga med tanke på till exempel statens ledning, skötseln av internationella relationer, försvaret, territorialövervakningen, polisverksamheten, social- och hälsovården, industrin, trafiken eller miljön. En UAS-zon som särskilt tillåter drift av obemannade luftfartyg kan inrättas för kommersiell verksamhet samt för hobby-, forsknings- eller försöksverksamhet, och inom en sådan zon är det tillåtet att avvika från ett eller flera av verksamhetskraven i den öppna kategorin som definieras i EU:s drönarförordning 2019/947. Närmare bestämmelser om UAS-zoner finns i 11 a och 11 b § i luftfartslagen samt i artikel 15 i drönarförordningen.

På denna ändringsrunda har en ny förbjudande geografisk UAS-zon föreslagits av Ukrainas ambassad i Finland, och dessutom ska koordinaterna för två förbjudande zoner omkring fängelser korrigeras. Nya begränsande zoner har föreslagits vid isbrytarbasen i Skatudden i Helsingfors, vid hamnarna i Ingå, Kemi och Nystad, vid Meyers varv i Åbo, vid biltestningsområden i Mellanaava i Enare, vid Tupavuori tankområde i Nådendal, vid avfallsförbränningsanläggningen i Riihimäki, vid Tuike Finlands datacentrumområde i Fredrikshamn, vid flera fabriks- och kraftverksområden, vid vissa områden tillhörande Försvarsmakten samt vid räddningsstationer i Mellersta Nyland. Flera av dessa begränsande UAS-zoner som nu avses att fastställas genom föreskrift har tidigare inrättats som tillfälliga zoner genom Traficoms beslut.

Nya tillåtande geografiska UAS-zoner har ansökts av Finlands Flygförbund rf för två enskilda modellflygklubbar i Rautalampi och Varkaus, och dessutom har ändringar föreslagits för villkoren för UAS-zonen vid modellflygfältet i Patis i Åbo vad gäller flygningshöjd. Esox Aero Ab har ansökt om en ny tillåtande UAS-zon för forsknings- och teständamål i Itis. VTT Ab skulle tilläggas som andra användare till UAS-zonen Nokia Oulu Zone, och vissa ändringar har föreslagits till villkoren för zonen.

Utöver de UAS-zoner som inrättas genom föreskrift kan Traficom även inrätta UAS-zoner genom avgiftsbelagda beslut (320 euro) för en tid av högst ett år. Följande ändring av föreskriften sker under våren 2026 (ansökningstid senast 15.5.2025), och då är det igen möjligt att föreslå inrättande av avgiftsfria UAS-zoner genom föreskrift för en tid av tre år.

Vi ber att eventuella utlåtanden lämnas in senast den 28 februari 2025. Utlåtandena kan sändas till Traficoms registratorskontor per e-post på kirjaamo@traficom.fi eller per post på adressen Transport- och kommunikationsverket, PB 320, 00059 TRAFICOM. Vi ber att utkastets ärendenummer TRAFICOM/583181/03.04.00.00/2024 anges som referens i utlåtandet. Använd gärna den bifogade kommentartabellen. Dokumenten finns i det här skedet endast tillgängliga på finska, men Traficom ger gärna information även på svenska enligt behov och svar på svenska är välkomna. Ändringarna har markerats med färg.

Lisätietoja:

Leila Iikkanen, jurist, leila.iikkanen(at)traficom.fi, tfn 029 534 6039
Mika Saalasti, överinspektör, mika.saalasti(at)traficom.fi