Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Transport- och kommunikationsverket (Traficom) har inlett ett föreskriftsprojekt för att ändra föreskriften om förbjudande, begränsande och tillåtande geografiska UAS-zoner (OPS M1-29). Dessa zoner kan enligt luftfartslagen inrättas genom en föreskrift för en tid av högst tre år. Intressentgrupperna har ombetts att ge sina förslag om nya eller ändrade UAS-zoner. De nya zonerna avses träda i kraft den 16 april 2026.

En UAS-zon som begränsar eller förbjuder drift av obemannade luftfartyg kan inrättas av skäl som är nödvändiga för att skydda objekt som är viktiga med tanke på till exempel statens ledning, skötseln av internationella relationer, försvaret, territorialövervakningen, polisverksamheten, social- och hälsovården, industrin, trafiken eller miljön. En UAS-zon som särskilt tillåter drift av obemannade luftfartyg kan inrättas för kommersiell verksamhet samt för hobby-, forsknings- eller försöksverksamhet, och inom en sådan zon är det tillåtet att avvika från ett eller flera av verksamhetskraven i den öppna kategorin som definieras i EU:s drönarförordning 2019/947. Närmare bestämmelser om UAS-zoner finns i 11 a och 11 b § i luftfartslagen samt i artikel 15 i drönarförordningen.

På denna ändringsrunda har en ny förbjudande geografisk UAS-zon föreslagits av Polens ambassad i Finland. Dessutom ska den förbjudande zonen för Uleåborgs gamla fängelse avlägsnas och en ny förbjudande UAS-zon inrättas kring Uleåborgs nya fängelse. Begränsande UAS-zoner har ansökts för elstationer, kraftverk, brand- och räddningsstationer, hamnar och bangårdar, flera industrianläggningar samt till exempel Böle ämbetshus. Begränsande UAS-luftrumszonerna för helikopterplattorna vid Uleåborgs universitetssjukhus kommer att förenas. På grund av ändringen av kontrollzonen (CTR) för Helsingfors–Vanda flygplats inrättas en ny begränsande zon, EFHK UAS D, och de gamla zonerna EFHK UAS D och E avskaffas.

Finlands Flygförbund rf har på sina medlemsföreningars vägnar ansökt om två nya tillåtande geografiska UAS-zoner för modellflygfält i Sääksmäki och i Kullo; däremot avskaffas fälten i Kungsporten och Bosgård i Borgå samt den tillåtande UAS-zonen i Strömfors. För forsknings- och försöksverksamhet vid Sydöstra Finlands yrkeshögskola har det föreslagits två nya tillåtande zoner. Tillåtande geografiska UAS-zoner skulle även inrättas för Clausal Computing Ab:s UAV-testning norr om Lovisa, för Meteorologiska institutets forskningsverksamhet i Pallas samt, på ansökan av Saimaan Drone Ab, i S:t Michel. Teknologiska forskningscentralen VTT har föreslagit att den övre gränsen för Nokia Oulu Zone höjs till flygnivå FL90.

Utöver de UAS-zoner som inrättas genom föreskrift kan Traficom även inrätta UAS-zoner genom avgiftsbelagda beslut (320 euro) för en tid av högst ett år. 

Ytterligare information:

Leila Iikkanen, jurist, leila.iikkanen(at)traficom.fi, tfn 029 534 6039
Mika Saalasti, överinspektör, mika.saalasti(at)traficom.fi