Transport- och kommunikationsverket Traficom har upptäckt betydande brister i tre dragstänger av märket Trako som används i Finland och de får inte användas i trafik. De som använder dessa dragstänger ska kontakta aktören som dragstången har skaffats av.
Dragstänger i vilka brister har upptäckts:
- Trako 2015, 200 kN, E4-55R-010385 Ext.00
- Trako 2015, 190 kN, E4-55R-010442 Ext.00
- Trako 2018, 179 kN, E4-55R-010773 Ext.00
"Dragstången Trako 2015, 200 kN skadades efter ett mycket lågt antal belastningscykler i Traficoms tester. Skadan uppstod på ett sådant ställe i konstruktionen där den är svår att upptäcka. I värsta fall skulle skadan kunna leda till att kopplingen mellan dragbilen och dess släpvagn brister." konstaterar Traficoms inspektör Lassi Varis.
Två andra dragstänger med motsvarande konstruktion som dragstången Trako 2015, 200 kN har godkänts. I de dragstänger som sålts till kunderna kan konstruktionen även vara annorlunda än i de godkända dragstängerna. Sådana ändringar har dock inte godkänts på ett korrekt sätt och därför har konstruktionernas hållbarhet inte kunnat säkerställas. Traficom använder Safety gate-systemet för att informera andra EU-länder dit ifrågavarande dragstänger har levererats.
Kopplingsanordningarna mellan fordonsenheter är ytterst viktiga komponenter då det gäller trafiksäkerhet. Det har ställts strikta krav på godkännande av kopplingsanordningar som de utan undantag måste uppfylla. "Produkter som inte överensstämmer med kraven får inte användas i trafik och i allmänhet klassas fel och brister i kopplingsanordningar minst som underkännande fel i besiktningen", konstaterar Varis.
De som använder dessa dragstänger ska kontakta aktören som dragstången har skaffats av.
Ytterligare information
Fordonslagen (82/2021)
Lag om marknadskontrollen av vissa produkter (1137/2016)
Ramförordningen om bilar och släpfordon till dem (EU 2018/858)