Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Enligt den nya vägtrafiklagen ska vinterdäck användas till slutet av mars om väglaget förutsätter det, men de får också användas efter mars om det behövs. Friktionsdäcken blir allt mer populära.

Den nya vägtrafiklagen trädde i kraft i somras, den 1 juni 2020. Enligt lagen ska vinterdäck användas till slutet av mars om väglaget förutsätter det. Mars är dock ingen tidsgräns för att använda vinterdäck. Dubbdäck får användas även efter mars om vädret eller väglaget förutsätter det.

”Vid byte av däck ska man alltid kolla de rådande väderförhållandena, inte kalendern”, säger Jussi Pohjonen, ledande sakkunnig på Transport- och kommunikationsverket Traficom.

”När man planerar att byta däck ska man ta hänsyn till körtiderna och körrutterna. På vårarna kan väderförhållandena på olika orter skilja sig till och med avsevärt, vilket man ska beakta när man planerar bilresor”, säger Pohjonen.

De nya bestämmelserna om vinterdäck har följts utomordentligt

En två år lång utredning som beställts av Traficom följer upp hur reformen av vägtrafiklagen påverkar användningen av vinterdäck. En slutrapport om uppföljningen publiceras inför vinterdäcksäsongen i höst.

Vid månadsskiftet januari–februari 2021 genomfördes en uppföljning i parkeringsområden och då hittades sommardäck endast på fyra bilar i ett urval av mer än 1 200 bilar. Andelen (0,3 %) är precis lika stor som i en motsvarande utredning som VTT genomförde i början av 2018.

”Finländska bilister verkar ha anammat de nya bestämmelserna om vinterdäck bra. Å andra sidan kan till och med ett enda däckval som är olämpligt i vinterväglaget vara för mycket för trafiksäkerheten, säger Jouko Lahti, konsult med ansvar för uppföljningen.

Andelen friktionsdäck av vinterdäcken ökar

Friktionsdäcken verkar också ha blivit allt mer populära medan den nya vägtrafiklagen gällt. Utifrån uppföljningen i parkeringsområden är andelen friktionsdäck i vintertrafiken i Finland hela 19 procent, medan den i början av 2010-talet var bara tolv procent.

I ljuset av säljstatistiken från de europeiska däcktillverkarna (ETRMA) ser förändringen än mer klarare ut. I fjol var andelen friktionsdäck hela 24,4 procent av alla vinterdäck som infördes på marknaden i Finland, medan den under 2018 var bara 17 procent.

Reformen har utan tvivel påskyndat övergången till friktionsdäck. ”Dessutom funderar man på valet av vinterdäck ur en allt mer övergripande synvinkel. I vågskålen väger inte enbart säkerhet utan ofta också enkelhet, lönsamhet och miljöaspekter”, säger Lahti.

Tips för att byta däck:

  1. Kolla i vilket skick däcken är och byt ut slitna, skadade eller gamla däck.
  2. Enligt lagen ska sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm. Säkerhetsrekommendationen är dock minst 4 mm.
  3. Se till att rotationsriktningen på däcken är rätt.
  4. Kolla lufttrycket, även på reservdäcket.
  5. Kom ihåg att noggrant dra åt hjulbultarna, och dra åt bultarna igen när du har kört några tiotal kilometer.

Ytterligare information:

Transport- och kommunikationsverket Traficom: Jussi Pohjonen, ledande sakkunnig, tfn 029 534 5310, jussi.pohjonen@traficom.fi, Twitter: @jussipohjonen
Transport- och kommunikationsverket Traficom: Riikka Rajamäki, specialsakkunnig, tfn 029 534 6172, riikka.rajamaki@traficom.fi
J Lahti Interaction: Jouko Lahti, kommunikationskonsult, tfn 050 592 4240, lahti.jouko@saunalahti.fi