Den internationella sjöfartsorganisationen IMO reviderade Finlands sjöfartsförvaltning i månadsskiftet oktober–november. Med hjälp av IMSAS-revisionerna säkerställer IMO, som lyder under FN, att dess medlemsstater fullgör sina åtaganden enligt de internationella konventionerna på sjöfartsområdet.
Revisionen omfattade bland annat konventionerna SOLAS, COLREG, LL samt STCW. Revisionsgruppen säkerställde att dessa internationella sjöfartskonventioner har införts i den nationella lagstiftningen, att de verkställs och att efterlevnaden av dem övervakas. Inspektörerna säkerställde också att Finlands sjöfartsförvaltning är organiserad och kan agera på behörigt sätt.
För revisionen tillsatte kommunikationsministeriet en samordningsgrupp, vars arbete kommer att fortsättas av sjöfartsförvaltningens regelbundet sammanträdande översynsgrupp. Transport- och kommunikationsverket Traficom leder i fortsättningen gruppen.
Avvikelser och utvecklingsobjekt hanteras omedelbart
IMO:s inspektörer bekantade sig med Finlands sjöfartsförvaltning under vecka 44. Som ett resultat av granskningen hittade de fem avvikelser och två utvecklingsobjekt samt ytterligare en förbättring som nämndes separat. Sammanfattningsvis tackade inspektörerna parterna för en välfungerande och effektiv inspektion.
Nästa steg för sjöfartsförvaltningen är att under ledning av samordnings- och översynsgruppen genomföra analyser av grundorsakerna av de identifierade observationerna och planera korrigerande åtgärder. Resultaten av analyserna av grundorsakerna och planen för de korrigerande åtgärderna ska skickas till IMO inom tre månader.
IMSAS främjar och upprätthåller en ansvarsfull sjöfartsverksamhet
IMSAS är ett verktyg för IMO för att säkerställa att verksamheten hos enskilda medlemsstater agerar i enlighet med de internationella sjöfartskonventionerna. Som en ansvarsfull och tillförlitlig sjöfartsstat förbinder sig Finland starkt till revisionsramen och till att stödja den. Finland är intresserad av att fortsätta sin mandatperiod i IMO:s råd.
Inom sjöfartsförvaltningen ansåg man att revisionen var en bra övning, där de förutsatta förberedelserna för arbetet med att beskriva ansvarsområden och aktörerna inom sjöfartsförvaltningen var särskilt betydelsefullt.
Avvikelser och utvecklingsobjekt som inspektörerna hittat
FD1 - Rapportering till IMO (omfattning och processer)
FD2 - Förvaltningens tolkningar / to the satisfaction of the administration (omfattning, tillgänglighet)
FD3 - Fartygsinspektioner i flaggstaten / periodic inspections (metodik, volym)
FD4 - Kompetens- och behörighetskrav för sjöfartstjänstemän som stöder inspektörer (dokumentation, definition)
FD5 – Bristande efterhandsutvärdering av ruttfördelningssystemet – Åland Sea TSS (process, prestation)
AFD 1 - Harmonisering av riktlinjerna för havspolitiken och sjöfartsförvaltningen (mål, omfattning)
AFD 2: Övervakning och inspektion av vikten på containrar (volym)
ADR 1: En tydlig förbättring har skett i implementeringen av IMO:s konventioner i den nationella lagstiftningen jämfört med den frivilliga VIMSAS-revisionen för 11 år sedan.
Under revisionen intervjuades experter och bland dem som deltog fanns representanter från bland annat från kommunikationsministeriet, NTM-centralen i Nyland, Gränsbevakningsväsendet, Meteorologiska institutet, Trafikledsverket, Fintraffic, inrikesministeriets räddningsavdelning, undervisnings- och kulturministeriet, Olycksutredningscentralen, ansvarsområdet för arbetarskyddet vid Regionförvaltningsverket i Södra Finland, social- och hälsovårdsministeriet, Traficom, och miljöministeriet. Dessutom besöktes Gränsbevakningsväsendet, Fintraffic och Nordsjö hamn.
Ytterligare information:
Hanna Suutarla, erityisasiantuntija, +358 29 534 7356, hanna.suutarla@traficom.fi