Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Rökning i flygplanet, förolämpningar, för kraftig berusning, ignorering av besättningens instruktioner – flygpassagerarnas störande beteende har ökat under de senaste åren. Som värst kan passagerare som beter sig störande äventyra flygningens och andra passagerares säkerhet. Transport- och kommunikationsverket Traficom vill påminna flygpassagerare om deras eget ansvar på flygningar. Störande beteende kan leda till böter, flygbolagets ersättningskrav eller reseförbud.

Under 2021 mer än fördubblades anmälningarna om passagerare som beter sig störande i Finland och på finländska luftfartyg jämfört med föregående år. År 2022 var antalet anmälningar fortfarande högt och innevarande år ger inga tecken på förbättring. Samma trend syns också internationellt.

Anmälningar om passagerare som beter sig störande i Finland eller i finländska luftfartyg

"Varje passagerare är själv ansvarig för sitt eget beteende på flygplatsen och i flygplanet samt beteendets eventuella konsekvenser. Störande beteende är inte acceptabelt. Iakttagande av flygbolagets säkerhetsanvisningar och passagerarutrymmets regler är nödvändigt för att säkerställa en smidig och trygg resa", betonar Jari Pöntinen som är ansvarig direktör inom luftfart. 

Störande beteende som inträffar under flygningen är vanligtvis verbala trakasserier, för kraftig berusning och rökning. Den näst vanligaste typen av störande beteende är att inte iaktta personalens instruktioner, som till exempel att inte beakta ljusskylten för säkerhetsbälte, att inte följa givna säkerhetsanvisningar och tillsägelser och att röra vid säkerhetsanordningar. 

Konsekvenserna kan vara böter, ersättningskrav eller reseförbud 

Som värst kan passagerare som beter sig störande äventyra flygningens och andra passagerares säkerhet. Personalen har behörighet att upprätthålla ordningen under flygningen. Detta kan betyda till exempel anmälan till polisen, begränsning av den störande passagerarens rörlighet ombord, en extra mellanlandning för att avlägsna passageraren som beter sig störande eller andra nödvändiga åtgärder för att trygga säkerheten under flygningen. 

"Passageraren som beter sig störande förstår vanligtvis inte vilka omfattande ekonomiska konsekvenser som agerandet orsakar för flygbolaget till exempel om flyget blir försenat. Förseningar kan leda till ersättningar som måste betalas till andra passagerare, anslutningsflyg som måste organiseras, arrangemang som har att göra med besättningens arbetstid och så vidare", berättar Pöntinen. 

Konsekvenserna för en passagerare som beter sig störande kan var rättsliga, som till exempel böter eller till och med fängelse, eller till exempel flygbolagets ersättningskrav för förseningar eller skador. Flygbolaget kan också ålägga passageraren reseförbud. 

Följ personalens instruktioner och se också till barnens beteende 

För att flygningen ska ske utan störningar, kom ihåg följande: 

  • Kontrollera på förhand vad du kan packa med i lastrumsbagaget, i handbagaget och vad du inte alls får ta med dig på flyget. Du hittar också anvisningar på flygplatsens och flygbolagets sidor. 
  • Anländ i tid. Boka tillräckligt med tid för säkerhetskontrollen, incheckningen och att hitta rätt gate. Så undviker du onödig stress. 
  • Följ personalens instruktioner och säkerhetsregler, som till exempel användning av säkerhetsbälte. 
  • Följ med besättningens säkerhetsinstruktioner och bekanta dig med säkerhetsanvisningen i sätesfickan. 
  • Stig upp från din plats endast då det är tillåtet. 
  • Se även till att barnen följer givna instruktioner.  
  • Om du dricker alkohol, gör det med måtta. 
  • Kom ihåg att det är förbjudet att röka i flygplanet. Rökning i flygplanets toalettutrymmen kan leda till en eldsvåda i flygplanet som kan ha allvarliga konsekvenser. 
  • Ta medpassagerare och personal i beaktande. 
  • Skämta inte om till exempel bombhot. Personalen måste reagera på varje situation som om den vore äkta.

Ytterligare information

Traficoms lägesöversikt över passagerare som beter sig störande (Extern länk) (på finska)  

Jari Pöntinen, direktör, jari.pontinen@traficom.fi, tfn 029 534 6071