Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

I Finland ansvarar Transport- och kommunikationsverket Traficom för tillsynen av användningen av frekvenserna i trådlösa kommunikations- och radionät samt för utredningen av radiostörningar som även omfattar satellitnavigeringstjänster. Verket har god förmåga att upptäcka och lokalisera eventuella signaler som stör satellitpositioneringen i hela Finland och har en täckande lägesbild av störningar på land, till sjöss och i luften.

De exakta geo- och tidsdata som satellitnavigeringstjänsterna producerar utnyttjas i stor utsträckning i vårt samhälle. Geodata utnyttjas bland annat i alla trafikformer och tidsdata till exempel inom finanssektorn samt i energi- och telenät för synkronisering. Olika mobila och smarta applikationer erbjuder sina användare platsbundna underhållningstjänster i stor utsträckning. På grund av användningssättens betydelse och omfattning är eventuella störningar naturligtvis av stort intresse. Därför följer Transport- och kommunikationsverket noggrant hur satellitnavigeringstjänsterna fungerar i Finland och reagerar alltid på eventuella störningar med åtgärder i mån av möjlighet. 

Traficom ansvarar för störningsutredningarna och övervakningen av GNSS-frekvenserna i Finland

Traficom övervakar GNSS-frekvenserna i hela Finland. Verket har sin egen förmåga och utnyttjar dessutom tjänsten GNSS Finland vid Geodatacentralen hos Lantmäteriverket. Tjänsten genomfördes på uppdrag av och med finansiering från Traficom för uppföljningen av signalernas kvalitet i GNSS-tjänsterna. Traficom kan således övervaka hur GNSS-frekvenserna fungerar i hela Finland och kan upptäcka även störningskällor med låga effekter runt om i landet. 

Traficom upptäcker och identifierar regelbundet genom sin övervakning runt om i Finland till exempel störsändare, det vill säga jammers, som har låg effekt och används olagligt vanligtvis i fordon för att dölja positionen. Om observationerna upprepas lokaliseras och avlägsnas dessa, vid behov samarbetar man med polisen. På finskt territorium kan verket också upptäcka störningskällor som kommer från luften eller rymden, samt till exempel störningskällor som eventuellt förekommer i Finska vikens havsområde. Verkets vy av störningssignaler som förekommer i satellitpositioneringens frekvenser är nationellt täckande, vilket skapar en stabil grund för att avlägsna störningskällorna för satellitpositioneringen i Finland. Verkets befogenhet möjliggör inte avlägsnande av störningskällor i situationer där störningskällan är belägen utanför Finland. GPS-störningar inom luftfarten är ett exempel på störningar som har förekommit i många år runt om i världen i närheten av konfliktområden. Situationen och lösningsalternativen har diskuterats i stor utsträckning på internationell nivå, både mellan frekvensförvaltningarna och luftfartsaktörerna.   

Transport- och kommunikationsverket Traficom fungerar vid sidan av sin myndighetsroll i kommunikationen också som trafiksäkerhetsmyndighet och reagerar även i denna roll på störningar som upptäcks. Verket kan styra trafikaktörerna om störningssituationen ändras. På så sätt är det möjligt att förbereda sig bättre på den förändrade situationen. Metoder som används vid olika störningar är bland annat meddelanden till flygare, det vill säga NOTAM, inom luftfarten och sjövarningar inom sjöfarten. Dessutom har verket informerat om beredskapen för störningar när en risk uppstår. Störningar i de tekniska systemen är alltid möjliga och det är bra att förbereda sig på dem inom alla användningsområden, i synnerhet om de tekniska systemen är väsentliga för verksamheten.

Tidigare Traficom-nyheter om GNNS-störningar

Ytterligare information

Traficoms medietjänst, tfn 029 534 5648