Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Kraven på ändringar av däck och fälgar på traktorer har förtydligats. Av säkerhetsskäl får däck som är avsedda för bilar inte monteras på traktorfyrhjulingar som styrs med styrstång, men redan monterade däck får användas ännu under den kommande vintern. På så kallade hyttfyrhjulingar får bildäck monteras på vissa villkor.

Användningen av terränghjulingar av traktor- och hyttmodell har blivit vanligare i vägtrafiken och de är särskilt populära bland unga. På många terränghjulingar använder man nuförtiden däck avsedda för bilar. Montering av däck avsedda för bilar på traktorer som styrs med styrstång är nu tydligare förbjudet från och med nästa vår. 

”Det handlar i första hand om säkerhet och ansvar”, säger Jukka Juhola, specialsakkunnig vid Traficom. ”Fyrhjulingar är ursprungligen planerade för terrängbruk och det går inte på ett tillförlitligt sätt att på förhand utreda om bildäck är lämpliga för dem. I värsta fall är det föraren som ansvarar för bedömningen av manöverförmågan hos det ändrade fordonet – och i vägtrafiken är denna förare ofta ung och har endast lite körerfarenhet. Bildäck kan göra terränghjulingens köregenskaper oförutsägbara, vilket ökar risken för att den välter", fortsätter Juhola.

På traktorer som styrs med styrstång får dock redan monterade bildäck ännu användas över vintersäsongen, det vill säga fram till och med den 31 maj 2025. ”Övergångstiden är nödvändig för att ge de som redan köpt däck möjlighet att använda dem under denna vinter och för att alla ska hinna omställa sin traktor så att den uppfyller bestämmelserna senast sommarsäsongen 2025. Som myndighet rekommenderar vi dock att man så snart som möjligt byter till däck som uppfyller kraven", berättar Juhola. 

På så kallade hyttfyrhjulingar får bildäck monteras under vissa förutsättningar. De konstruktiva egenskaperna hos terränghjulingar av hyttmodell minskar riskerna vid däckändringar och det är möjligt att använda bildäck när ändringen görs enligt bestämmelserna och när ändringsbesiktningen utförs.

"En betydande skillnad mellan så kallade hyttfyrhjulingar och öppna modeller av fyrhjulingar ligger i deras skyddskonstruktioner. Nästan alla hyttfyrhjulingar har vältskyddskonstruktioner och föraren samt passagerarna sitter på säten försedda med säkerhetsbälte", förklarar Juhola. "Det är dock viktigt att komma ihåg att användning av bildäck kan förändra de däcktryck som nämns i instruktionsboken. De däcktryck som anges i instruktionsboken stämmer sannolikt inte längre och då lönar det sig att utreda lämpliga tryck till exempel med säljaren eller en representant för tillverkaren.”

När vilken som helst traktor används för annat ändamål än jord- och skogsbruk eller är utrustad som ett motorredskap, till exempel för varutransporter, kan en däckändring kräva en ändringsbesiktning. 

Traficom påminner om att däckändringar kan påverka fordonets garanti och ansvarsfrågor. Det lönar sig alltid för konsumenten att kontrollera dessa saker med fordonets försäljare, tillverkare eller en representant för tillverkaren innan ändringsarbetena utförs.

Centrala krav i ett nötskal

Alla traktorer

  • Däckens bärighet måste vara tillräcklig.
  • Däck och fälgar ska passa ihop.
  • En ändring av däckstorlek får inte öka fordonets konstruktiva hastighet med mer än 3 km/h + 5 % tolerans.
  • Ändringarna får inte leda till att fordonskategorin ändras.

Traktor som styrs med styrstång (så kallad traktorfyrhjuling/ATV)

  • Bildäck är inte tillåtna om de inte har typgodkänts för fordonet eller antecknats tidigare i registret.
  • Däck avsedda för fordon och traktorer i kategori L är tillåtna oberoende av vilka däck som antecknats i registret (fyrhjulingsdäck).
  • Däckets hastighetsbeständighet ska vara minst lika hög som fordonets konstruktiva hastighet.
  • Spårvidden med fälgar kan breddas upp till 77 mm om detta inte påverkar fordonskategorin.
  • Det är inte tillåtet att minska spårvidden.
  • Fälgens diameter får ändras med 51 mm utan ändringsbesiktning, 77 mm med ändringsbesiktning.
  • Fordonets bredd får öka med högst 102 mm utan ändringsbesiktning och mer än så med ändringsbesiktning.
  • Däck eller fälgar får inte vidröra fordonets konstruktion oavsett i vilket läge styranordningen eller fjädringen är.

Andra traktorer än sådana som används inom jord- och skogsbruket eller som är utrustade som motorredskap (s.k. hyttfyrhjuling, trädgårds- eller fastighetsskötseltraktorer, traktorer som används för varutransport)

  • Bildäck tillåts genom ändringsbesiktning.
  • Det är tillåtet att ändra spårvidden:
    • Om det finns en skyddskonstruktion för att förhindra att fordonet välter får spårvidden minskas eller breddas med max 102 mm;
    • Om det inte finns någon konstruktion får spårvidden breddas med 77 mm;
    • Om ändringen inte påverkar fordonskategorin.
  • Fordonets bredd får öka med högst 102 mm utan ändringsbesiktning och mer än så med ändringsbesiktning.
  • Fälgens diameter får utan ändringsbesiktning ändras högst 51 mm och vid ändringsbesiktning högst 77 mm.
  • Minsta tillåtna däckprofil är 50 %.
  • Däck eller fälgar får inte vidröra fordonets konstruktion oavsett i vilket läge styranordningen eller fjädringen är.

Traktorer som används för jord- och skogsbruk eller är utrustade till motorredskap

  • Användningsändamålen motsvarar de som finns i Bränsleavgiftslagen.
  • Däck och fälgar får bytas på det sätt som användningen förutsätter.
  • Däck som överensstämmer med någon typ av godkännande eller norm får användas, om de är lämpliga för användningsändamålet.

Övriga traktorer än de ovan nämnda, t.ex. traktorer som används för godstransporter som inte hänför sig till jord- eller skogsbruk

  • Bildäck är tillåtna genom ändringsbesiktning.
  • Däckets hastighetsbeständighet ska vara minst lika hög som fordonets konstruktiva hastighet.
  • På fritt roterande axlar får bildäck användas även utan ändringsbesiktning.
  • Fälgens diameter får utan ändringsbesiktning ändras högst 51 mm och vid ändringsbesiktning högst 51 mm.
  • Spårvidden får minskas eller breddas med max 51 mm om det inte påverkar fordonskategorin.
  • Fordonets bredd får öka med högst 51 mm utan ändringsbesiktning och mer än så med ändringsbesiktning.
  • Om en ändring av däckstorlek påverkar färdskrivarens funktion måste den kalibreras.

Traktorer med en hastighet över 60 km/h

Föreskriftens tillämpningsområde omfattar inte traktorer med en hastighet över 60 km/h med undantag av traktorer som används av myndigheter.

Föreskrifterna påverkar inte traktorns största tillåtna mått enligt vägtrafiklagen, men stora däckändringar kan leda till att de överskrids. Då bör traktorns lämplighet för vägtrafik kontrolleras.