Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Tillgänglighetskraven utvidgas betydligt: från och med den 28 juni 2025 gäller de förutom myndigheter även många tjänster inom den privata sektorn samt tillverkare, importörer och distributörer av digitala produkter. Traficom övervakar att kraven uppfylls.

De nya kraven förbättrar tillgängligheten i webbutiker, e-böcker, persontrafik och digitala tjänster inom finansbranschen som särskilt riktar sig till konsumenter. Tillgänglighet förutsätts också av tjänster som ger åtkomst till audiovisuellt innehåll samt av kommunikationstjänster. 

Kraven på produkternas tillgänglighet gäller bland annat smarttelefoner, datorer, betalterminaler samt bank- och biljettautomater.

– Tillgängliga digitala tjänster och produkter utgör grunden för ett jämlikt digitalt samhälle. Tillgänglighet möjliggör ett mer självständigt liv för alla, säger Traficoms enhetschef Sanna Sinisalo

Utgångspunkten är att kraven iakttas; brister och grunder för undantag ska anmälas

Aktörerna är skyldiga att säkerställa att deras tjänster och produkter uppfyller tillgänglighetskraven. Dessa omfattar tjänste- och produktspecifika tilläggskrav samt informationsskyldigheter. 

Om en produkt eller tjänst inte uppfyller kraven, ska den korrigeras så att den överensstämmer med kraven. Dessutom ska brister och korrigerande åtgärder anmälas till Traficom. 

Undantag från tillgänglighetskraven kan göras om aktören kan visa att iakttagandet av kraven skulle medföra en oproportionell börda för aktören eller innebära en grundläggande ändring av produkten eller tjänsten. Aktören ska meddela Traficom om den åberopar dessa undantagsgrunder.

Traficom övervakar, ger råd och anvisningar

Traficom övervakar att digitala tjänster och produkter är tillgängliga bland annat genom inspektioner och tar emot anmälningar om problem med tillgängligheten hos digitala tjänster och produkter. Användarna kan lämna in klagomål om tjänsterna till Traficom. En central del av tillsynen är också rådgivning och anvisningar för aktörerna. 

– Vi ingriper i eventuella problem i samarbete med aktörerna och vägleder dem att åtgärda bristerna, berättar enhetschef Matti Lanu.

Kraven grundar sig på EU-direktiv och nationella lagar

Tillgänglighetskraven för digitala tjänster och produkter har fastställts i Europeiska unionens tillgänglighetsdirektiv. I Finland har kraven inkluderats i lagarna som rör tillhandahållande av digitala tjänster, tjänster inom elektronisk kommunikation, transportservice, tillgänglighetskrav för vissa produkter, marknadskontrollen av vissa produkter samt nödcentralsverksamhet.

vissa produkter samt nödcentralsverksamhet. Mer information

Sanna Sinisalo, enhetschef, tfn 029 534 7351, sanna.sinisalo@traficom.fi (tjänster)

Matti Lanu, enhetschef, tfn 029 534 5438, matti.lanu@traficom.fi (produkter)

Tillgänglighetskrav | Tillgänglighetskrav (Extern länk)

Nya tillgänglighetskrav | Traficom (Extern länk)