För enskilda vägar kan statsunderstöd beviljas utifrån behovsprövning för väghållning. I statens budgetproposition som regeringen lagt fram anvisas 6,8 miljoner euro för statsunderstöd för enskilda vägar för år 2025. Beloppet är lite mindre jämfört med förra året.
Understöd beviljas i första hand för förbättring av enskilda vägar som räknas som byggande. Enligt regeringsprogrammet minskar statsunderstödsanslaget från tidigare år. Avsikten är dock att de allra mest kritiska föremålen får understöd i hela landet.
Väglagen ansöker om statsunderstöd hos närings-, trafik- och miljöcentralerna. Transport- och kommunikationsverket Traficom fattar beslut om att anvisa anslaget eller en del av det till behöriga NTM-centraler. NTM-centralerna har den aktuella informationen om läget med ansökningar och anslag.

För närvarande beviljas understöd i första hand endast för broprojekt
Antalet ansökningar om understöd är nu betydligt större än de tillgängliga understödstillgångarna och man måste prioritera projekten. I fortsättningen beviljas understöd i första hand för projekt där trafiken på vägen helt har förhindrats eller hotar att förhindras på grund av en skada. Sådana projekt är framför allt reparation av broar och stora trummor. Syftet är att kunna ge understöd till de mest kritiska objekten i hela landet.
De allmänna principerna om prioriteringen av projekt anges på förordningsnivå. Understöd beviljas inom ramen för anslaget för statsunderstöd och man ska speciellt beakta bl.a. broreparationer samt projekt som förbättrar broars bärförmåga och trafiksäkerhet.
Traficom gör upp allokeringen av anslagen för år 2025 så att den beaktar NTM-centralernas outnyttjade finansiering från tidigare år och antalet kända understödsbehov inom området, speciellt antalet broprojekt.
Antalet negativa understödsbeslut kommer oundvikligen att vara större än tidigare. Ett negativt understödsbeslut innebär inte att ärendet avslås slutgiltigt, utan det är möjligt att lämna ansökan om understöd på nytt under de kommande åren.
Höjda understödsprocent gäller ännu år 2025
Vid början av 2023 höjdes understödsprocenten för åren 2023–2025 genom statsrådets förordning om temporär ändring av förordningen om enskilda vägar.
Målet med förordningsändringen var att uppmuntra väglag att förbättra enskilda vägar och den omfattar att statsunderstödets maximibelopp stiger enligt följande:
• sedvanliga vägförbättringsobjekt 50 -> 70 %
• de mest betydande broobjekten 75 -> 85 %
• särskilda objekt (bl.a. färjelägen) 80 -> 85 %
Förordningsändringen gäller ännu år 2025. Det lönar att beakta att de höjda understödsprocenten enligt förordningen kan tillämpas på understödsbeslut som fattas under år 2025.
Statsunderstöd för enskilda vägar
Transport- och kommunikationsverket Traficom utvecklar och främjar skötseln av ärenden som gäller enskilda vägar, sköter sakkunnig- och rådgivningsuppgifter som gäller enskilda vägar samt beslutar om hänföring av anslaget eller en del därav för de behöriga NTM-centralerna.
Ytterligare information
Karoliina Aalto, specialsakkunnig, karoliina.aalto@traficom.fi, tfn 029 5346 846