Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Man har förberett sig för GPS-störningar inom luftfarten: Det är tryggt att flyga till Finland och i Finland

GPS-störningar är inte något nytt fenomen inom luftfarten. Störningar observeras i allmänhet i närheten av konfliktområdena. Störningar har inte haft några konsekvenser för ett säkert genomförande av flygningar därför att speciellt moderna trafikflygplan har flera alternativa navigationssystem. Dessutom hjälper flygkontrollen med navigeringen vid behov.

GPS-störningar har förekommit redan under tjugo år när GPS har varit navigationssystemet inom luftfarten.  Störningar i tekniska system är möjliga.  Flygplan har alternativa navigationssystem för att säkerställa en säker flygning. 

"Det är fortfarande tryggt att flyga till Finland och i Finland. GPS-störningar är inte något nytt fenomen för luftfarten och därför har man förberett sig för dem. Antalet störningsanmälningar har ökat under innevarande år.  GPS-störningar påverkar mera på planeringen och smidigheten av trafiken samt på passagerarnas tidtabeller än på säkerheten", konstaterar generaldirektör Jarkko Saarimäki.

Transport- och kommunikationsverket Traficom har under innevarande år fått ett allt större antal anmälningar om GPS-störningar från luftfartyg från utanför Finland och även från Finland. Det är i allmänhet organisationer för flygtrafiktjänster och finska flygbolag som rapporterar observerade störningar i Finland för Traficom och de rapporterar även om de störningar som de observerat i andra länder.

Även om GPS i dag är den primära källan för navigeringsinformation inom luftfarten finns det flera alternativa navigeringssystem speciellt i passagerarflygplan, till exempel tröghetsnavigering och navigering baserad på markutrustning. Flygkontrollen kan dessutom ge navigeringshjälp vid behov. Till exempel med vektorisering ges luftfartyget kurser enligt vilka det kan flyga och på det sättet fortsätta på rutten eller fortsätta inflygningen.

GPS-störningarnas inverkan på luftfarten

Den mest betydande konsekvensen i enskilda fall har varit att flyget inte har kunnat landa på det avsedda flygfältet utan har varit tvunget att flyga till en alternativ flygplats. Dessa situationer har berott på att fältet som planerats för landning inte har haft sådan navigationsutrustning som skulle ha hjälpt planet med inflygning vid en GPS-störning. Då landar man på en alternativ flygplats dit det är möjligt att landa utan GPS-positionering.  Alla flyg har en på förhand angett alternativ flygplats. 

Mängden navigeringshjälp som flygkontrollen ger har ökat, vilket är en del av flygkontrollens normala verksamhet. 

Analys om orsaken till GPS-störningar

I allmänhet kan radiostörningar bero till exempel på trasiga radio- eller elanläggningar och systemets störningsbenägenhet beror på radiosystemet. Satellitpositioneringssystemens (GNSS, Global Navigation Satellite System) signaler är svaga när de kommer från satellit till marken och då är GNSS-mottagningen känslig för olika störningar. Vid mottagningen av GNSS för de tjänster som medborgarna använder beror störningarna bland annat av skuggor i miljön. Dessutom kan atmosfäriska fenomen störa GNSS-mottagningen. 

Det är också möjligt att man avsiktligen orsakar en störningssituation, och då är det fråga om störande. Inom luftfarten observerar man störningar i satellitnavigationssystem ofta speciellt i närheten av konfliktområden. Inom konfliktområden eller i närheten av dem används störande i allmänhet för att skydda ens egen infrastruktur eller viktiga objekt och då är det möjligt att inverkan av störningen kan sprida sig till ett mer omfattande område. 

Störningarna blev kraftigare när Ukrainas drönarangrepp mot Rysslands energiinfrastruktur började i januari 2024. Det är möjligt att de störningar som observeras inom luftfarten i dag är en sidoeffekt av Rysslands egenskydd.  Med egenskydd försöker man i praktiken förhindra navigering och styrning av drönare som styrs med hjälp av GNSS eller mobilfrekvenser. Störandet har inte enbart stannat inom Rysslands gränser utan har även spridit sig till Finlands område.

YTTERLIGARE INFORMATION

Traficoms medietjänsten tfn 029 534 5648