Myndigheterna i Finland fick sammanlagt 78 klagomål enligt Europeiska unionens förordning om digitala tjänster (DSA) under år 2024. De flesta klagomålen gällde stora plattformar för sociala medier Facebook, Instagram och Tiktok.
Myndigheterna i Finland fick sammanlagt 78 klagomål enligt Europeiska unionens förordning om digitala tjänster (DSA) under år 2024. De flesta klagomålen gällde stora plattformar för sociala medier Facebook, Instagram och Tiktok.
Traficom fick ta emot majoriteten (72) av klagomålen. Både konsumentombudsmannen och dataombudsmannens byrå fick tre klagomål.
Klagomålen gällde typiskt situationer där kontot för användaren av sociala medier hade stängts eller innehåll som användaren hade publicerat hade avlägsnats. I dessa fall hade användaren inte fått någon motivering för avstängning av kontot eller avlägsnande av innehållet så som anges i DSA. Det konstaterades brister även vid inlämnande och handläggning av klagomål.
Transport- och kommunikationsverket Traficom är den som huvudsakligen har tillsyn över förordningen om digitala tjänster i Finland. Dataskyddsombudsmannens byrå har tillsyn över tjänsteleverantörers skyldigheter som gäller identifierbarhet av samhällelig och politisk annonsering, transparens i rekommendationssystemet och skyddet av minderåriga online. Vid konsumentrelationer har konsumentombudsmannen tillsyn till exempel över förbudet mot manipulativ praxis för plattformar samt skyldigheter som gäller identifierbar annonsering.
Om plattformarna inte iakttar sina skyldigheter enligt DSA kan man lämna in ett klagomål till myndigheterna.
"Vid slutet av året kom det in allt flera klagomål. Detta berättar om att användarna av tjänster är allt mer medvetna om sina rättigheter online", säger Jenni Koskinen, dataekonomidirektör vid Traficom.
Sju av de mottagna klagomålen gällde finska tjänsteleverantörer. Inget av klagomålen har dock lett till någon officiell undersökning i Finland.
Användarnas rättigheter förbättrades
I februari 2025 har förordningen om digitala tjänster varit i kraft fullt ut i ett år. Förordningen förbättrar nätanvändarnas rättigheter och gör användningen av onlineplattformar, såsom plattformar för sociala medier, rättvisare och tryggare.
Förordningen om digitala tjänster gäller så kallade förmedlingstjänster som omfattar bland annat värdtjänster, onelineplattformar och onlinemarknadsplatser.
De största skyldigheterna gäller digitala jättar, t.ex. stora sociala medietjänster och sökmotorer. Förordningen förpliktar plattformarna att öka transparens av algoritmer och modereringsbeslut. DSA-skyldigheterna för digitala jättar har varit i kraft sedan augusti 2023.
Europeiska kommissionen utövar tillsyn över de digitala jättarnas verksamhet och har inlett flera undersökningar om misstänkta brott mot DSA. Officiella undersökningar pågår som bäst till exempel om X:s, Metas och Tiktoks verksamhet.
"De utmaningar som finländska användare upplevt gäller också oftast digitala jättar. Vi följer noggrant hur kommissionens undersökningar framskrider. Undersökningarna har redan haft praktisk betydelse. Till exempel Tiktok drog sin Lite-tjänst ur EU-området då kommissionen ansåg att den är i strid med DSA", säger Koskinen.
"Vi har under det första året lärt oss en hel speciellt om sociala medier och vi fortsätter arbetet för främjande av säkerheten och tillförlitligheten i digitala tjänster", lovar Koskinen.