Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Europeiska kommissionen har den 5 mars 2020 publicerat förordningen (EU) 2020/359 genom vilken förordningen om flygande personal (1178/2011) uppdateras. Förordningen började tillämpas den 8 september 2021. Uppdateringen omfattar kraven som gäller utbildning och certifikat för en ny grundläggande instrumentbehörighet (basic instrument rating, BIR). BIR-behörigheten kommer att ersätta den tidigare EIR-behörigheten (en-route instrument rating). De nuvarande innehavarna av en EIR-behörighet har ett år på sig att ersätta sin EIR-behörighet med en BIR- eller instrumentbehörighet (IR) om de vill fortsätta med instrumentflygning.

BIR-behörigheten är avsedd för flygningar enligt instrumentflygreglerna på enpilotsflygplan. Den omfattar dock inte flygplan och varianter av flygplanstyp med höga prestanda om OSD-rapporten visar att en IR-behörighet krävs.

BIR-behörighetsutbildning är tillståndspliktig flygutbildning för en grundläggande instrumentbehörighet som i regel tillhandahålls vid godkända utbildningsorganisationer. En del av BIR-utbildningen kan tillhandahållas utanför godkända utbildningsorganisationer. När man ansöker om en BIR-behörighet ska certifikatinnehavaren åtminstone ha ett privatflygarcertifikat, och om befogenheten som BIR-behörigheten ger utövas under mörker, ska certifikatinnehavaren ha ett mörkerbevis.

BIR-behörighetsutbildningen är kompetensbaserad

BIR-behörigheten avviker från de övriga instrumentbehörigheterna enligt förordningen om flygande personal i det avseendet att något minimiantal flygtimmar inte har fastställts för den. Detta innebär alltså att utbildningen är helt kompetensbaserad. BIR-behörighetsutbildningen består av tre obligatoriska moduler och en valfri modul. Dessa är

  1. grundutbildningsmodul
  2. tillämpad utbildningsmodul för IFR-procedurer för start, väntläge samt 2D- och 3D-inflygning
  3. tillämpad utbildningsmodul för IFR-procedurer under flygning på sträcka
  4. tillämpad utbildningsmodul för flygning med en motor ur funktion, om en BIR för flermotoriga flygplan önskas.

EIR-behörighetsutbildningen upphör i och med BIR-reglernas ikraftträdande. Nedan finns en lista över datum som begränsar verksamheten hos innehavare av EIR-behörighet och godkända utbildningsorganisationer som tillhandahåller EIR-utbildning.

Viktigt datum för innehavare av EIR-behörighet: 8.9.2022

  • Du får utöva befogenheterna enligt din EIR-behörighet till och med 8.9.2022.
  • Du kan förnya eller förlänga EIR-behörigheten till och med 8.9.2022.
  • Om du ansöker om en BIR-behörighet har du rätt till fullt tillgodoräknande av BIR-utbildningsprogrammets modul 1 (grundutbildningsmodul) och modul 2 (tillämpad utbildningsmodul för IFR-procedurer för start, väntläge samt inflygning).

Viktigt datum för godkända utbildningsorganisationer som tillhandahåller EIR-behörighetsutbildning och elever som deltar i EIR-utbildning: 8.9.2021

  • Någon ny EIR-kurs får inte längre påbörjas.
  • Om EIR-kursen har påbörjats före 8.9.2021 kan utbildningen fortsätta och den ska räknas som utbildning för en BIR-behörighet. Den godkända utbildningsorganisationen ska dock skriftligen bedöma mängden av EIR-utbildning som ska tillgodoräknas för utfärdandet av en BIR-behörighet. Den godkända utbildningsorganisationen ska förvara tillgodoräknandedokumentet som en del av elevens utbildningsdokumentation.
  • Om en elev som deltar i en EIR-kurs har avlagt myndighetens EIR-teoriprov med godkänt resultat före 8.9.2021 anses eleven ha avlagt teoriundervisningen och de tillhörande myndighetsproven som krävs för en BIR-behörighet.
  • Även innehavare av EIR-behörighet får fullt tillgodoräknande mot kraven som gäller teoriundervisningen och teoriprovet för en BIR-behörighet.

Ytterligare information

Ytterligare information om BIR-utbildningen får du av din organisations ansvariga inspektör eller av teamledare Helena Pietilä, tfn 029 534 6096, helena.pietila(at)traficom.fi