Transport- och kommunikationsverket Traficom har uppdaterat föreskriften om specialtransporter och specialtransportfordon. Genom uppdateringen införs nya tekniska krav, preciseringar och lättnader för specialtransporter. Genom ändringen skapas nya möjligheter för fordonsindustrin och transportföretagens materiel blir mångsidigare.
Syftet med föreskriften Specialtransporter och specialtransportfordon är att säkerställa att specialtransporterna är säkra och smidiga samt att beakta fordonsindustrins och transportbranschens behov. Föreskriften träder i kraft den 5 maj 2025 – för skärpningarna gäller en övergångsperiod fram till november.
Nya möjligheter för fordonstransportbilar
I och med föreskriften tillåts nu en sexaxlad fordonstransportbil med en fyraaxlad boggi, för vilken en större tillåten massa har fastställts jämfört med de tidigare tillåtna femaxlade fordonstransportbilarna med treaxlade boggier.
”Genom att möjliggöra transport av ännu större maskiner med specialtransportbilar skapar vi samtidigt nya möjligheter för fordonsindustrin, gör transportföretagens materiel mångsidigare och minskar vägbelastningen”, konstaterar överdirektör Kimmo Pylväs.
”Dessa fordon får dock endast användas för specialtransporter, eftersom det tills vidare inte har föreskrivits de massor som allmänt tillåts på väg för dem. Användningsändamålet antecknas i registret och användningen av fordonet förutsätter NTM-centralens specialtransporttillstånd även vid körning utan last", påminner specialsakkunnig Juhani Puurunen.
Märkningen och färgen på vägtransportledningsbilen för specialtransporter preciseras
I föreskriften preciseras hur pilmarkeringarna på sidorna av vägtransportledningsbilen (EKL-bil) ska placeras och hur mycket gul färg bilen ska ha.
Ändringar i kraven på varningsbilar
Framöver krävs inte längre en varningsbil enbart för en specialtransport som överskrider den allmänt tillåtna höjden, om transportören har säkerställt att en varningsbil inte behövs för att mäta höjden på vägöverbyggnader längs den rutt som anges i tillståndet.
Dessutom kan en polisbil inte längre ersätta en varningsbil vid specialtransporter.
Lättnader i längdgränser för traktorkombinationer
Föreskriften medför små lättnader för traktorkombinationer, särskilt för transporter som utförs för jordbrukets behov. I fortsättningen kan specialtransport tillåtas med en kombination av traktor och släpvagn upp till 25 meter med specialtransporttillstånd.
Den så kallade fria längdgränsen är 20 meter och bredden 4 meter.
Övriga ändringar
- De undantag som föreskrivs för specialtransportfordon i ramförordningen för bilar och deras släpvagnar får tillämpas på specialtransportfordon som är i allmänt bruk i Finland.
- Nya tekniska krav på fjärrstyrningssystem för specialtransportsläpvagnar.
- En tvåaxlad fyrhjulsdriven dragbil för en påhängsvagn kan godkännas som specialtransportbil.
- En lastbil som används för båttransport behöver inte längre ha en lyftkran.