Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Kommuner och andra aktörer kan nu igen ansöka om projektunderstöd för främjande av hållbar mobilitet och för trafiksäkerhetsarbete. Med understöd för mobilitetsstyrning vill man bland annat främja hållbara resekedjor och hållbar mobilitet för barn och unga samt snabba upp utarbetande av program för främjande av gång och cykeltrafik i kommuner. Med statsunderstöd för främjande av säkerhetsverksamhet för vägtrafik söker man nya sätt bland annat för att förbättra trafiksäkerhet för barn och unga på fritiden och på hobbyresor.

Transport- och kommunikationsverket Traficom har öppnat de årliga ansökningarna om statsunderstöd för mobilitetsstyrning och trafiksäkerhet. Statsunderstödet kan sökas av kommuner, samkommuner och icke-vinstdrivande sammanslutningar. Statsunderstöd kan beviljas för högst 75 procent av projektkostnaderna. 

I år ansöker man om understöd första gången via tjänsten haeavustuksia.fi, vilket medför ändringar i ansökningsprocessen. Ansökningsmeddelandet finns i tjänsten och även ansökan görs i tjänsten och skickas vidare via tjänsten. I framtiden skickas även besluten om statsunderstöd och projektrapporterna via denna tjänst. Villkoren för statsunderstöd, kraven på innehållet i ansökningarna och andra projektförfaranden förblir dock till stor del oförändrade. Ansökningarna ska lämnas in senast den 13 december 2024 kl. 16.15.

Mobilitetsstyrning uppmuntrar till hållbar mobilitet

Som statsunderstöd för mobilitetsstyrning beviljas sammanlagt cirka 850 000 euro varav cirka 250 000 euro är avsedda för program som främjar gång och/eller cykling. 

"Syftet med statsunderstöd för mobilitetsstyrning är att främja hållbara färdsätt bland annat genom rådgivning, marknadsföring, mobilitetsplanering samt genom samordning och utveckling av tjänsterna", berättar specialsakkunnig Michaela Sannholm. De understödda projektens resultat och metoder ska ha ett så omfattande verkningsområde som möjligt och kunna tillämpas också på andra ställen.

Ansökningarna om statsunderstöd för 2025 ska helst rikta in sig på ansökningsomgångens teman som är:

  1. Mobilitetsstyrning av barn och unga

    Av undersökningarna vet man att endast var tredje barn och ungdom rör på sig tillräckligt med tanke på sin hälsa. Genom att öka andelen hållbara färdsätt i barns och ungas vardag ökar man också den fysiska aktiviteten. Under temat finansieras projekt och försök som främjar hållbar mobilitet för barn och unga med hjälp av mobilitetsstyrning. Temat finansierar inte projekt i anslutning till en enskild kommuns hållbara skolresor för Traficom ordnar en understödsansökan under programmet Finland i rörelse i anslutning till temat våren 2025.

  2. Hållbara resekedjor

    Resekedjor som kombinerar hållbara färdsätt bör göras så enkla och smidiga som möjligt. På så sätt skulle de vara ett konkurrenskraftigt alternativ till att röra sig med egen bil. Inom temat finansieras projekt, planer och försök som främjar funktionaliteten och attraktiviteten hos resekedjor som bygger på hållbara färdsätt.

  3. Mobilitetsstyrning i infraprojekt

    Arbetsplatserna på gator kan störa hållbar mobilitet på många olika sätt. I projekten ska man granska hur processerna för trafikarrangemangen under byggtiden samt de mål som ställs upp för trafikarrangemangen kan utvecklas så att verksamheten stöder de hållbara färdsättens attraktionskraft under resor i vardagen. 

  4. Program för att främja gång och cykling 

    Understödet avsett för främjande av gång och cykeltrafik riktas till kommuner och samkommuner. Med hjälp av programmet kan man bilda sig en uppfattning om den helhet av främjande som eftersträvas lokalt och om de åtgärder med vilka främjandet av gång och/eller cykeltrafik blir långsiktigt, målinriktat och interaktivt.

Trafiksäkerhet för barn och unga på fritiden och på hobbyresor ett nytt tema i trafiksäkerhetsprojekt

"Trafiksäkerheten för barn och unga är en av de viktigaste prioriteringarna i kommunernas trafiksäkerhetsarbete", poängterar ledande sakkunnig Annu Korhonen. Verksamheten ska vara kontinuerlig och utvecklas, eftersom alltid nya åldersklasser behöver stöd enligt sin åldersgrupp för att lära sig säkra verksamhetssätt och gemensamma regler. Nya sätt för mobilitet medför också nya risker i trafiken. "Nu önskar vi få projektförslag i vilka man utvecklar till exempel nya samarbetsformer med aktörer som ordnar hobbyverksamhet för barn och unga. I projekten kan man också pröva på nya verksamhetsformer inom ungdomsarbetet", uppmuntrar Korhonen.

För att förbättra säkerheten i trafikmiljön utvecklas kontinuerligt nya lösningar som kan hänföra sig till exempelvis till utformningen av trafikmiljön, belysningen eller trafikstyrningen. Genom projektunderstöd vill man samla erfarenheter och information om konsekvenserna av nya lösningar.

200 000 euro har reserverats för projektunderstöd för trafiksäkerhet. 

Ansökan om statsunderstöd för mobilitetsstyrning 2025 (Extern länk)

Ansökan om statsunderstöd för trafiksäkerhet 2025  (Extern länk)  
 

Informationsmöte angående projektansökningarna 11.10.2024

Traficom ordnar ett informationsmöte om temana för de öppna projektansökningarna samt om tjänsten haeavustuksia.fi 11.10. kl. 12-14. Mötet arrangeras via Teams. 

Se mer information om mötet (Extern länk)

 

Programmet Finland i rörelse

Traficom ordnar en understödsansökan under programmet Finland i rörelse (3 miljoner euro) i anslutning till temat hållbara och säkra skolresor under våren 2025. Närmare information om praxis och tidtabeller för ansökningen kommer vid slutet av 2024.
 

Ytterligare information:

Statsunderstöd för mobilitetsstyrning:
Michaela Sannholm, specialsakkunnig, tfn 029 534 6715, liikkumisenohjaus@traficom.fi

Program för främjande av gång och cykling:
Virpi Ansio, specialsakkunnig, tfn 029 534 6826, liikkumisenohjaus@traficom.fi 

Projektunderstöd för trafiksäkerhet:
Annu Korhonen, ledande sakkunnig, tfn 029 534 5229, litu.valtionavustus@traficom.fi