Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Regionala skillnader i tillgången till taxitjänster – sämre tillgång till taxi i glesbebyggda områden

Efter att taxibilars skyldighet att återvända till sin stationsplats efter skjutsen upphävdes 2018 har taxiföretag fritt kunnat definiera sina egna verksamhetsområden och -tider. Taxitjänsterna placeras nu ännu tydligare marknadsmässigt på basis av efterfrågan, vilket innebär att taxitjänsterna ännu mer har koncentrerats till folkrika områden. Tillgången till taxitjänster är sämre i glesbebyggda områden i synnerhet på kvällarna och helgerna.

Antalet taxibilar i folkrika kommuner har i regel ökat och i flera glesbebyggda kommuner minskat. År 2022 tillhandahölls mest taxitjänster i folkrika områden där efterfrågan är jämn och bäst kan förutses. ”Urbana kommuner, dvs. en femtedel av alla kommuner, täcker 75 procent av taxiföretagens verksamhetsområden. I glesbebyggda kommuner kan den marknadsmässiga taxitrafiken vara väldig liten, eftersom andelen taxitrafik som samhället ersätter ofta är betydande”, berättar specialsakkunnig Tuomas Kiiski

”I glesbebyggda områden finns i värsta fall endast hälften så mycket taxitrafik som i urbana kommuner. Skillnaden är ännu större på helgerna och i synnerhet på kvällar och nattetid, då det inte nödvändigtvis finns taxibilar utanför städerna”, konstaterar Kiiski. 

På kartan illustreras antalet taxibilar per kommun år 2022. Antalet taxibilar varierar mycket mellan kommunerna och kan vara allt från en till över tusen.
Bild: Antalet taxibilar varierar mycket mellan kommunerna och kan vara allt från en till över tusen.

Beställningstiderna för taxi är kortare och lättare att förutse i städer 

På hela landets nivå var den genomsnittliga beställningstiden för taxiresor genom taxiförmedlingstjänster år 2022 cirka 8 minuter. De genomsnittliga beställningstiderna varierade mellan 7 och 13 minuter mellan olika landskap. Utöver den genomsnittliga beställningstiden ska man regionalt också beakta hur mycket beställningstiderna varierar. ”I städerna är det lättare för kunderna att förutse hur lång tid det tar att få en taxi eftersom beställningstiderna i genomsnitt varierar mindre där”, konstaterar Kiiski.

På vardagar är beställningstiderna i genomsnitt kortare än på helgerna. I städer är den timmes- och dagspecifika variationen förhållandevis liten, och varierar mellan 7 och 9 minuter. Utanför städerna är skillnaderna större – 9–14 minuter på vardagar och 14–21 minuter på helgerna. I städer kommer över 90 procent av taxibilarna inom 15 minuter både på vardagar och på helgerna. Däremot är situationen sämre i glesbebyggda områden. På vardagskvällar och -nätter kommer drygt 75 procent av taxibilarna och på helgerna på kvällar och nattetid nästan 65 procent av taxibilarna inom 15 minuter. 

Transport- och kommunikationsverket Traficom började regelbundet samla in information om taximarknaden i april 2022. Lägesbilden över tillgången till taxitjänster har skapats på basis av de insamlade uppföljningsmaterialen och uppgifterna i tillståndsregistret. Tillgången till tjänster kan definieras som utbudets förmåga att svara på efterfrågan. Tillgången granskas ur fem synvinklar, varav de tre första (antalet taxibilar, beställningstid och mängden taxitrafik i förhållande till befolkningen) behandlas i detta meddelande och på statistiksidan för tillgång på Data.Traficom. Resultaten av enkäten om servicenivån inom taxitrafiken som genomfördes i slutet av 2022 publiceras under våren 2023 och resultaten gällande bristen i tillgänglighet under hösten 2023. Dessutom har Traficom i februari–mars publicerat uppgifter om utbudet och priserna inom taxitrafiken.