Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Syftet med bestämmelserna om tv-reklam är att skilja kommersiellt material från det övriga programinnehållet och samtidigt möjliggöra fungerande ramar för kommersiella tv-aktörer när det gäller reklam. Transport- och kommunikationsverket Traficom har uppdaterat sina anvisningar om reklam, sponsorering och produktplacering i tv-program på grund av ändringarna i reklamregleringen. Med hjälp av anvisningarna säkerställer Traficom förutom tillsynen även att tittarnas rättigheter skyddas genom att öka kunskaperna om regleringen av reklam.

Tv-tittaren har rätt att veta när någon försöker påverka honom eller henne kommersiellt. Tv-reklam ska kunna identifieras tydligt, och kommersiella meddelanden får inte gömmas i annan kommunikation. Traficom ser till att denna rättighet som tittarna har förverkligas. Lagen reglerar även reklaminslagens längd och placering. Målet är att trygga programinnehållens integritet, skydda barnen och säkerställa att det finns tillräckligt med tid för den egentliga programverksamheten. Samtidigt gör man det möjligt för kommersiella tv-aktörer att planera sin verksamhet på ett flexibelt sätt. 

Den största förändringen som trädde i kraft i början av år 2021 gällde begränsningar av reklamtider. Regleringen av tv-reklam lättades och gjordes mer flexibel så att kommersiella tv-aktörer gavs mer spelrum i fråga om placeringen av reklaminslag. De timspecifika begränsningarna av mängden reklam slopades, och nu får andelen reklam och teleshopping inte överskrida 20 procent mellan klockan 6.00 och 18.00 samt klockan 18.00 och 24.00. 

Anvisningen om reklam har utarbetats i samarbete med tv-branschen och aktörerna har hörts i samband med beredningen. Den uppdaterade anvisningen ersätter den tidigare anvisningen om reklamens längd och placering samt anvisningen om anmälan av produktplacering och innehållet i symboler för sponsorer. Anvisningen tillämpas även på program inom beställ-tv, med undantag av begränsningarna av reklamtid.

Traficom ger handledning i fråga om och sörjer för tillsynen av efterlevnaden av de begränsningar av reklam som regleras i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation. Konsumentombudsmannen fungerar som allmän myndighet för konsumentreklam.

Ytterligare information

 

Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014 (Extern länk) (26 kap.)

Eliisa Reenpää, jurist, tfn 0295 390 418, eliisa.reenpaa@traficom.fi

Sari Tujunen, jurist, tfn 0295 390 336, sari.tujunen@traficom.fi