Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

År 2024 minskade registreringarna av nya personbilar i Finland till den lägsta nivån under hela 2000-talet. I hela landet registrerades drygt 74 000 personbilar för första gången. Färre nya personbilar registrerades senast under den ekonomiska recessionen på 1990-talet, under 1992–1994.

År 2024 minskade registreringarna av nya personbilar i Finland till den lägsta nivån under hela 2000-talet. I hela landet registrerades drygt 74 000 personbilar för första gången. Färre nya personbilar registrerades senast under den ekonomiska recessionen på 1990-talet, under 1992–1994.

Efter lågkonjunkturen, 1997–2019, stabiliserades antalet personbilar som registrerades för första gången till över 100 000 bilar per år. Ett undantag var 2009, då drygt 90 000 personbilar registrerades för första gången. Samma år drabbades Finlands ekonomi av finanskrisen och Finlands bruttonationalprodukt sjönk enligt Statistikcentralen med över 8 procent på ett år.

”Ekonomisk osäkerhet syns i människornas entusiasm att satsa på en ny bil. Försäljningen av nya bilar har också minskat i många andra europeiska länder”, säger Outi Ampuja, ledande sakkunnig vid Transport- och kommunikationsverket Traficom.

Under coronapandemins första år 2020 sjönk antalet förstagångsregistrerade personbilar under 100 000 och trenden har varit nedåtgående under hela början av decenniet. 

”I bakgrunden spelar kanske också förväntningarna på den tekniska utvecklingen en roll och eventuellt väntar folk fortfarande till exempel på att priserna på nya elbilar ska sjunka. En del kanske väntar på att en elbilsmodell som lämpar sig för dem kommer ut på marknaden. Enligt enkäter som gjorts på olika håll planerar ganska många bilister att övergå till elbil inom kort”, bedömer Ampuja.

Även antalet första registreringar av mopeder och motorcyklar har minskat betydligt sedan toppåren i mitten av 2000-talet. År 2024 registrerades färre mopeder för första gången än någonsin sedan 1995.

Elektrifieringen av trafiken framskrider

Av de personbilar som registrerades för första gången 2024 var cirka hälften laddningsbara hybridbilar eller elbilar och hälften bensin- eller dieselbilar. Andelen elbilar och laddningsbara hybridbilar av de förstagångsregistrerade personbilarna minskade med cirka fem procentenheter jämfört med året innan. 

Trenden på 2020-talet har dock varit att elbilar och laddningsbara hybrider har blivit vanligare. Till exempel 2024 var utgjorde elbilar 30 procent av de första registreringarna, medan motsvarande andel ännu 2020 var 4 procent. 

”Det här är en bra sak med tanke på miljön, och förhoppningsvis kommer frigörelsen från fossila drivkrafter att fortsätta trots denna tillfälliga svacka som nu observerats i de första registreringarna. Den offentliga laddningsinfrastrukturen har fortsatt utvidgas, vilket för sin del främjar övergången”, säger Ampuja.

Ungefär hälften av de första registreringarna i Nyland

Nästan varannan personbil i Finland som registrerades för första gången 2024 registrerades i landskapet Nyland. Invånarantalet i Nyland är mindre än en tredjedel av invånarantalet i hela landet, dvs. de första registreringarna av personbilar koncentreras också till Nyland i förhållande till befolkningsmängden.

”Den gamla tumregeln stämmer väl och förklarar de regionala skillnaderna i bilbeståndet i Finland. Hälften av de nya bilarna registreras för första gången i Nyland, trots att Nyland endast har en fjärdedel av Finlands bilbestånd” påminner Traficoms ledande sakkunnig Otto Lahti.

Andelen laddningsbara bilar av de första registreringarna är relativt jämn i hela landet. I Nyland är andelen den högsta i landet (55 %). Sedan följer Norra Österbotten (50 %) och Birkaland (48,3 %). Elbilarnas andel av de första registreringarna var minst i Lappland (35 %) och Kajanaland (37 %). Över hälften av de nya laddningsbara bilarna registrerades för första gången i Nyland.

”Skillnaderna mellan landskapen förblev rätt små. Andelen laddningsbara bilar ökade i Sydöstra Finland i förhållande till utvecklingen i hela landet", preciserar Lahti.

Ytterligare information

Outi Ampuja, ledande sakkunnig, outi.ampuja@traficom.fi, tfn 029 534 5241

Otto Lahti, ledande sakkunnig otto.lahti(at)traficom.fi; tfn 029 534 5259