Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Anskaffningsstödet för renodlade elbilar och skrotningspremiekampanjen med syfte att reducera utsläpp från trafiken och sätta fart på förnyandet av bilbeståndet nådde stor popularitet. Det var möjligt att få anskaffningsstöd för renodlade elbilar åren 2018-2022, emedan skrotningspremiekampanjen pågick från december 2020 till utgången av 2021. Transport- och kommunikationsverket Traficom gjorde undersökningar för att följa upp effekterna av stödet och premien.

Statistiska undersökningar gjordes och enkäter skickades till personer som fått stöd. Enkäterna gav intressant ny information om värderingar, attityder och färdvanor hos såväl personer som använder renodlade elbilar som personer som hade utnyttjat skrotningspremien.

Elcyklarna som köpts med skrotningspremien ersatte bilarna

Skrotningspremiekampanjen var den tredje i ordningen, men den här gången var villkoren avsevärt förändrade då skrotningspremien, utöver anskaffning av bil med låga utsläpp, även kunde utnyttjas för tjänster inom kollektivtrafiken och för köp av elcykel. 

Skrotningspremier beviljades främst för köp av elcyklar. Andelen uppgick till 71 procent. Andelen som utnyttjade premien för tjänster inom kollektivtrafiken uppgick till 3 procent, 8 procent utnyttjade premien för köp av en renodlad elbil, 5 procent för köp av hybridbil, 3 procent för köp av gasbil och 10 procent för köp av bensin- eller dieselbil. 

Hälsoförmånerna i vardagen är orsaken till elcyklarnas popularitet

Enligt enkäten var önskan om att motionera mera och främja egen hälsa orsaker som uppmuntrade till köp av elcykel.

  • Enligt undersökningsresultaten är elcyklarna även mycket lämpliga för att ersätta bilfärder. Utifrån vår enkät anses elcykeln vara ett mångsidigt färdmedel i vardagen. Elcyklar som köpts under skrotningspremiekampanjen användes framförallt för arbetsresorna.
  • Sett ur en social synvinkel var skrotningspremiekampanjen ett ytterst rättvist stöd tack vare elcyklarna. Elcyklar köptes även av hushåll i de lägre inkomstklasserna och i olika kommuner i Finland.
  • Med tanke på kollektivtrafiken var tidpunkten för skrotningspremiekampanjen beklagligt nog inte den bästa. Den pågående covid-19-pandemin sänkte kollektivtrafikens attraktionskraft och användbarhet och följaktligen intresset för att använda skrotningspremien för detta ändamål. 

Anskaffningsstödet för renodlade elbilar var ett kraftslag för omställningen

Anskaffningsstödet för renodlade elbilar var populärt, så gott som hälften av de renodlade elbilarna som köptes åren 2018–2022 köptes med anskaffningsstöd. 

År 2018 var andelen renodlade elbilar av alla första gången registrerade nya personbilar fortfarande bara 0,6 procent. Jämförelsevis uppgick andelen till 17,8 procent år 2022. I slutet av 2022 uppgick andelen renodlade elbilar av alla personbilar i trafik till 1,6 procent (44 889 st.).

"Med tanke på omställningen verkar anskaffningsstödet för renodlade elbilar ha infallit vid exakt rätt tidpunkt. Enligt resultaten från enkäten har anskaffningsstödet för sin del främjat övergången till elbilar,” berättar Anni Hytti, ledande sakkunnig på Traficom.

Körkostnaderna och miljökonsekvenserna uppmuntrar till elbilstrafik

Enkäten gav även god generell information om elbilstrafiken. Utifrån enkäten motiveras personer att köpa renodlade elbilar till följd av sänkta körkostnader på lång sikt och vilja att minska de konsekvenser för miljön som man själv förorsakar. 

De i den offentliga debatten ofta uppmärksammade hindren för trafik med renodlade elbilar, dvs. användningssvårigheter, dålig lämplighet för Finlands klimat, stämde inte överens med åsikterna hos enkätens respondenter, eftersom de som skaffat sig en renodlad elbil var mycket nöjda med sina bilar och även ansåg att användningen av bilen är enkel. Endast den offentliga laddningsinfrastrukturen ansågs problematisk på grund av olika betalningssätt och principer för prissättning.

Länkar till forskningsrapporterna

Obs. Forskningsrapporterna är skrivna på finska. Sammanfattningar finns på svenska och engelska.

Ytterligare information

Anni Hytti, ledande sakkunnig, Traficoms nätverk Hållbar miljö
Tfn 0295 345278, anni.hytti@traficom.fi