Transport- och kommunikationsverket Traficom har publicerat statistik över störningar i satellitnavigeringstjänster i Finland. Den exakta tids- och positionsinformation som satellitnavigeringstjänsterna producerar utnyttjas i stor utsträckning i olika sektorer i vårt samhälle, till exempel i trafiken, kommunikationen, logistiken, räddnings- och finansbranschen och i ett stort antal applikationer som används av medborgare och företag. Störningar i satellitnavigeringen kan således påverka många dagliga tjänster bland annat genom att de gör verksamheten mindre smidig.
Den lägesbild som Traficom producerar hjälper både myndigheter, näringslivet och medborgare att förstå förekomsten av störningar, förbereda sig på eventuella störningssituationer och utveckla lösningar för att hantera dessa. ”Satellitnavigeringstjänsterna är en viktig del av det moderna samhället. För att vi ska kunna säkerställa välfungerande tjänster i alla sektorer är det viktigt att följa och förstå störningarna. Lägesinformation om förekomsten av störningar ger oss värdefull information som hjälper oss att utveckla beredskapen och reagera snabbt", säger Jarkko Saarimäki, generaldirektör för Traficom.
Vad är störningar i satellitnavigeringstjänster och varför är de relevanta?
Med störningar i satellitnavigeringstjänster avses störningar i GNSS-mottagningen. De mest kända satellitnavigeringssystemen är amerikanska GPS, europeiska Galileo, ryska GLONASS och kinesiska BeiDou. GNSS-signalerna är kritiska för många branscher, eftersom den information som fås via dem används för navigering, positionering och tidssynkronisering. Störningar i tjänsterna kan bero på många faktorer, till exempel olika naturliga avvikelser, radiostörningar eller även avsiktliga störningar.
"Även tillfälliga och begränsade störningar i GNSS-mottagningen kan påverka många tjänster och vara förargliga för den som upplever störningen, men i allvarligare fall kan de även förhindra verksamheten. Störningar i satellitnavigeringen försämrar vanligen positioneringens exakthet och orsakar ofta extra arbete och fördröjer verksamheten särskilt i fråga om mobilitetstjänster, till exempel inom sjöfarten, landsvägstrafiken och luftfarten. Att mottagningen fungerar är lika viktigt även i tjänster som använder GNSS-tidssynkronisering. Till exempel i mobil- och televisionsnät utnyttjas tidsinformationen som fås från signalen för att synkronisera olika delar av nätet. Långvariga störningar kan då påverka nätens funktion", berättar Suvi Juurakko-Lehikoinen, chef vid Traficom.
Situationen i Finland 2024
Enligt Traficoms lägesbild för 2024 har antalet störningar i satellitnavigeringen ökat särskilt inom luftfarten och sjöfarten, men i de tjänster som används på marken har situationen utifrån anmälningarna varit stabil. Verkningarna av störningarna kan dock observeras även på marken särskilt i kustområdena eller i östligaste delen av Finland.
Störningarna i luftfarten och sjöfarten kommer från områden utanför Finlands gränser. Finland har utsatts för störningarnas verkningar särskilt i luften och i de öppna havsområdena. Störningar har observerats i stor omfattning i området kring Finska viken, särskilt inom luftfarten men sedan månadsskiftet april–maj även inom sjöfarten. Dessa störningar har påverkat navigeringen, dvs. positionsbestämningen.
Även om det har förekommit en stor mängd störningar har verkningarna ofta varit kortvariga och begränsade. Positioneringen har återställts eller verksamheten har kunnat fortsätta på annat sätt tack vare god beredskap. Störningarna gör dock alltid verksamheten mindre smidig och sätter extra tryck på dem som ansvarar för fartygens navigering. GNSS-störningarna har inte haft några omfattande konsekvenser för tillgången till andra tjänster eller tjänsternas tillförlitlighet.
Antalet satellitnavigationstörningar i Finland 2024
Luftfarten
Hittills har 1 779 störningar rapporterats i satellitnavigeringssystemen inom luftfarten. Störningarna var i huvudsak kortvariga och lokala och deras inverkan på navigationssystemen kunde kontrolleras. Luftfartens reservsystem säkerställde en säker flygtrafik.
Sjötrafiken
Hittills har 145 störningar i satellitnavigeringen observerats i sjötrafiken. Störningar observerades särskilt i kustområdena och i trafiken på Östersjön. Navigeringen påverkades inte nämnvärt, men situationen följs aktivt för att utveckla beredskapsåtgärder.
Jammers (avsiktliga störningar)
Hittills har 211 fall av olagliga störsändare (jammers) observerats. Användningen av dessa anordningar är förbjuden i lag och myndigheterna samarbetar intensivt för att upptäcka och förhindra användningen.
Beredskap och hantering av störningar
Beredskapen för satellitstörningar är viktig för att upprätthålla en säker och fungerande infrastruktur. Samarbetet mellan myndigheter, företag och medborgare är viktigt för att man ska kunna reagera snabbt och effektivt på störningar.
”Kontinuerlig uppföljning av störningar och analys av situationen är viktiga åtgärder för att säkerställa att det finns ändamålsenlig beredskap för eventuella framtida störningar i Finland. Vi samarbetar intensivt med olika aktörer för att hantera verkningarna av störningar och förbättra beredskapen ytterligare. Till detta hör också aktivt informationsutbyte för att vi ska kunna förbereda oss på eventuella störningssituationer", konstaterar Juurakko-Lehikoinen.
"Jag uppmuntrar företag och privatpersoner att rapportera observerade störningar så att lägesbilden kan hållas uppdaterad och så att vi kan reagera förutseende på förändringar i situationen", fortsätter Juurakko-Lehikoinen.
Mer information