De viktigaste utvecklingsbehoven och framtida utmaningar för transportnätet i Finland har sammanställts i den strategiska lägesbilden över transportnätet som Transport- och kommunikationsverket Traficom och Trafikledsverket har uppdaterat. Utredningen ger kunskapsunderlag för utvecklingen av det riksomfattande transportsystemet och förbättring av trafikledsnätets funktion.
Den strategiska lägesbilden över transportnätet betraktar på ett heltäckande sätt nuläget och utvecklingsbehoven för den riksomfattande mest betydande transportnätet och dess knutpunkter fram till år 2036. Syftet är att identifiera de riksomfattande viktigaste utmaningarna och utvecklingsbehoven som påverkar trafik- och transportförbindelser, regional tillgänglighet och transportnätets funktion.
Hantering av reparationsskulden och miljöaspekterna betonas i utvecklingen av landsvägar
Ökningen av reparationsskulden för landsvägar kunde stoppas med hjälp av den finansiering som beviljades för det år 2024. "Reparationsskulden för landsvägar är nu cirka 2,55 miljarder euro. Huvudvägarnas skick kan hållas på ungefär samma nivå även under de kommande åren, men underhåll av ett omfattande lågtrafikerat nät blir allt mer utmanande under de kommande åren", berättar ledande sakkunnig Vesa Männistö från Trafikledsverket.
I uppdateringen ingår en lägesbild som betraktar miljöaspekter för landsvägar och som nu publicerats för första gången. Med tanke på väghållning är de viktigaste miljöfrågorna begränsning av klimatförändringen och anpassning till den, koldioxidsnålhet, livscykelns hållbarhet, resurskunskap, främjandet av cirkulär ekonomi, skyddet av naturens mångfald, skyddet av ytvatten och grundvatten samt skyddet av marken.
"Det mest påverkande sättet att stöda klimatmål i farledshållningen är att möjliggöra koldioxidsnålhet och resurskunskap under ledets hela livscykel. Verksamhetsmiljöns färdighet att svara på dessa utmaningar är också på god nivå", betonar Vesa Männistö.
Hamnar och sjölogistik under förändringar
Lägesbild över hamnarna omfattar också en analys om hur kraven för det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) genomförs i finska hamnar och i farlederna. Hamnarna i Villmanstrand och Joensuu har nu lyfts upp som det övergripande nätets inlandshamnar, men en del av kraven i förordningen uppfylls inte.
"Ändringar i storleken av fartyg som använder hamnen, öppnandet av nya produktionsanläggningar och gruvar med stor transportvolym eller utveckling eller avstängning av dem eller ändring av logistikkedjorna kan avsevärt påverka trafikvolymen för enstaka hamnar och därigenom på servicenivå- samt investeringsbehov", berättar specialsakkunnig Marko Mäenpää från Traficom.
Rysslands anfallskrig, coronapandemin och den geopolitiska situationen är exempel på de viktigaste ändringarna i hamnarnas verksamhetsmiljö under de senaste tiderna. "Hamnar, marknaden och sjöfart har dock anpassat sig bra till ändringarna i verksamhetsmiljön och de har inte medfört några avsevärda störningar i sjölogistiken för Finlands export och import", konstaterar Mäenpää.
Beredskap och försörjningsberedskap i centrum
I den strategiska lägesbilden över transportnätet betonas också försörjningsberedskapens och funktionssäkerhetens ökade betydelse speciellt med tanke på utrikeshandel. "Försörjningsberedskapen i Finland baserar sig för ekonomiska samhällsfunktioners del på en fungerande marknad och konkurrenskraftig ekonomi som bygger på en fungerande utrikeshandel. Sjötransporterna är en hörnsten i Finlands försörjningsberedskap, men även de övriga transportformerna har en viktig roll som en del av helheten", säger Marko Mäenpää.
Länk till lägesbilden (Extern länk)
Strategisk lägesbild av transportnätet ger en mångsidig översikt över nuläget och framtidsutsikter för Finlands transportnät. Den baserar sig bland annat på statistik, existerande och genomförda utredningar, riksomfattande trafikprognoser samt på intressentgruppernas åsikter om de nuvarande och framtida behoven för transportnätet.
Lägesbilden är experternas och beslutsfattarnas verktyg vid utvecklingen av transportnätet. Det är en del av en mera omfattande transportsystemanalys som sakkunniga utfärdat över den strategiska helhetsbilden av transportsystemets nuläge och utmaningar samt av eventuell utveckling i framtiden. Traficom ansvarar för sammanställningen av lägesbilden. Trafikledsverket producerar statens trafikledsmaterial till lägesbilden.
Ytterligare information
Marko Mäenpää, specialsakkunnig, Transport- och kommunikationsverket Traficom, marko.maenpaa@traficom.fi, tfn 029 534 6792
Vesa Männistö, ledande sakkunnig, Trafikledsverket, vesa.mannisto@vayla.fi, tfn 029 534 3569