Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Det finns regionala skillnader då det gäller tillgången till taxitjäns-ter och prisnivån. Taxiresor som har beställts med en app har däm-pat prishöjningen. Antalet taxiföretag har igen börjat öka - Nyland framträder som den största tillväxtregionen.

Transport- och kommunikationsverket Traficom följer regelbundet taxi-marknaden genom att samla information från taxiföretag och förmedlings-tjänster. Av de insamlade uppgifterna har nu publicerats den senaste läges-bilden över taximarknaden.

Väntetiderna har blivit längre i glesbebyggda områden

Tillgången till taxitjänster har varit så gott som oförändrad under de sen-aste åren, men de regionala skillnaderna är fortfarande tydliga. "Taxitjäns-terna har till största del koncentrerats till städerna vilket har synts speciellt som längre beställningstider på glesbebyggda områden", berättar Aleksi Paimander.

Beställningstiderna för taxiresor som genomfördes år 2023 har blivit längre speciellt i glesbebyggda områden. I glesbebyggda områden fick man vänta på en taxi i genomsnitt några minuter längre än tidigare. I stadsområden anlände taxin i genomsnitt inom 8 minuter. I glesbebyggda områden var den genomsnittliga beställningstiden däremot cirka 16 minuter och beställ-ningstiden varierade mer än i stadsområden. I glesbebyggda områden har denna ändring synts speciellt på vardagar - tidigare anlände drygt 75 pro-cent av taxibilarna inom 15 minuter på vardagar och närmare 65 procent av taxibilarna anlände inom 15 minuter under veckosluten, men nu anlände endast cirka 60 procent av taxibilarna inom denna tid.

Antalet taxiföretag har ökat igen – tillväxten syns speciellt i Nyland

Efter reformen av taxilagen år 2018 ökade antalet taxiföretag snabbt till över 12 000 företag, men antalet sjönk sedan avsevärt i och med coro-napandemin och ändringarna i taxiregleringen år 2021. Från och med 2022 har antalet dock ökat igen, och år 2024 finns det över 10 000 taxiföretag i Finland. Den största tillväxten har skett i Nyland där nästan hälften av lan-dets taxiföretag finns, men antalen har ökat också i andra landskap.

Taxiresornas priser håller på att sjunka i Nyland och Egentliga Finland – be-ställning via app är billigare

Taxiresornas nuvarande prisnivå har varit densamma som på sommaren 2018 när man tar i beaktande ändringen av köpkraften. Det finns dock reg-ionala skillnader i prisutvecklingen.

"Den lägre prisnivån i Nyland kompenserar för prisutvecklingen i övriga de-lar av Finland. Nu kan vi även se lägre priser i Egentliga Finland”, konstate-rar Paimander. Från 2018 till 2024 har taxiresornas genomsnittliga priser sjunkit med 20 % i Nyland och med 7 % i Egentliga Finland medan priserna har ökat med 5–30 % i det övriga finländska fastlandet.

Det blir allt vanligare att beställa taxiresor via appar och detta har dämpat prisökningen. "I områden där appar används mycket har medelpriserna ändrats mindre", berättar Paimander. Fram till år 2023 syntes den lägre prisnivån för taxiresor som hade beställts med en app speciellt då det gällde resor under 5 km, men i dag syns den lägre prisnivån även för längre resor på 10–25 km. Till exempel i juni 2024 varierade priset för en tio kilometers taxiresa mellan 13–20 euro då den hade beställts med en app medan priset för en lika lång resa typiskt var 30–35 euro om den hade beställts på något annat sätt.