Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Tillsynsmyndigheten för tillgänglighet granskade nästan 900 digitala tjänster från olika aktörer åren 2020–2024. Vid tillsynen konstaterades brister som gör användningen av tjänster svårare speciellt för användare som behöver hjälpmedel. Tillgänglighetstillsynen för webbsidor och mobilapplikationer koncentrerades till Transport- och kommunikationsverket Traficom fr.o.m. den 1 januari 2025.

Under åren 2020–2024 hade Regionalförvaltningsverket i Södra Finland tillsyn över tillgänglighet, och under dessa år granskades sammanlagt 897 webbplatser och mobilapplikationer från 615 olika aktörer. Från början av 2025 överfördes tillsyn över webbplatsernas och mobilapplikationernas tillgänglighet till Transport- och kommunikationsverket Traficom.

I tillsynen gavs tjänsteleverantörer i första hand vägledning för uppfyllandet av tillgänglighetskraven. För allvarliga brister gavs åtta ålägganden.

Bristerna kan hindra användningen av tjänsten helt eller delvis

Inspektionerna gällde den offentliga sektorns digitala tjänster, t.ex. webbplatser och mobilapplikationer för ministerier, kommuner, välfärdsområden och de statliga ämbetsverkens webbplatser och mobilapplikationer.

I de observerade bristerna framhävdes:

  • brister i den visuella planeringen av webbplatser och applikationer, såsom i kontraster och användning av färger
  • utmaningar i det tekniska genomförandet, t.ex. bristfällig användning av tangentbord 
  • kodning av innehållet, vilket påverkar skärmläsarens funktion
  • dåligt stöd för operativsystemets tillgänglighetsegenskaper i mobilapplikationer.

"De observerade tillgänglighetsbristerna gör användningen av tjänster svårt speciellt för personer som använder tjänster med hjälp av skärmläsare, tangentbord eller ett motoriskt hjälpmedel. Det är viktigt att åtgärda brister i tillgänglighet så att så många som möjligt skulle kunna använda digitala tjänster", berättar enhetschef Sanna Sinisalo.

I tillgänglighetstillsynen behandlades åren 2022–2024 sammanlagt 87 klagomål som gällde webbplatser eller mobilapplikationer. I klagomålen kom upp speciellt brister i tillgänglighetsutlåtanden, responskanalernas funktion och problem med innehållet i tjänster, t.ex. PDF-filer som inte uppfyller tillgänglighetskrav och videoinspelningar utan textning. Den information man fått av klagomålen stöder tillsynen och hjälper att fokusera granskningar på ett mer effektivt sätt.

På sommaren utvidgas tillgänglighetskraven till att omfatta privata sektorer 

Från början av 2025 koncentrerades tillgänglighetstillsynen till Traficom som svarar för uppföljningen av kraven på tillgänglighet. Från och med sommaren 2025 kommer kraven att även gälla privata sektorer, såsom webbutiker och kommunikationstjänster, som en del av genomförandet av EU:s tillgänglighetsdirektiv. 

Traficom har en omfattande erfarenhet av marknadskontroll av produkter, t.ex. radioutrustning, och kontroll- och övervakningsmetoder för digitala tjänster. Denna erfarenhet används också vid tillsynen av produkter och tjänster enligt tillgänglighetsdirektivet.

Rapport om tillsynen 2022-2024 (Extern länk)