Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Transport- och kommunikationsverket Traficom inleder i höst ett flerårigt sjökartläggningsprojekt i Norra Savolax. Djupuppgifterna för insjöarna i Konnevesi och Pielavesi uppdateras åtminstone fram till 2026. Sjötrafiken i området har ökat och sjökortens befintliga koordinatsystem och noggrannhet stöder inte användningen av nuvarande navigationssystem. Djupmätningarna utförs med flygplan och båt.

Traficom förnyar korten 446, 447 och 452 över insjöarna i Norra Savolax. Det vattenområde som ingår i kartläggningsprojektet omfattar cirka 800 km2. Insjöarna som ska kartläggas är: Konnevesi, Pohjois-Konnevesi, Kiesimä, Sonkari, Vesantojärvi, Niinivesi, Pohjois-Niinivesi, Iisvesi, Virmasvesi, Rasvanki, Kuttajärvi, Nilakka och Pielavesi.

Uppgifterna på korten är till stor del mycket gamla, eftersom insjöarna senast kartlades i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Dessutom gjordes vissa farledsmätningar på 1970-talet. 

”De befintliga kortens koordinatsystem och noggrannhet stöder inte användningen av de nuvarande navigationssystemen. Södra Konnevesi nationalpark har lett till ökad sjötrafik i området, så vi måste uppdatera uppgifterna på korten så att de motsvarar de nuvarande kraven”, motiverar överinspektör Jyrki Mononen.

Samtidigt förnyas referensnivån för djupen så att den överensstämmer med Finlands officiella N2000-system på motsvarande sätt som på andra sjökort.

För förnyelsen har Traficom begärt anbud på mätningarna av vattenområdets djup, som genomförs med laserskanning från flygplan samt genom ekolodning och multiskanning med mätbåt.

Mätprojektet inleds hösten 2024 och fortsätter åtminstone till 2026 beroende på de anslag som används.

Laserskanningar från flygplan

Laserskanningar från flygplan utförs under september–oktober 2024. Flygplanet flyger på cirka 400 meters höjd fram och tillbaka längs raka flyglinjer. Flygningar i området görs under flera dagar om väderleksförhållandena tillåter det. 

”Vi strävar efter att utföra flygningarna dagtid, men vi kan även bli tvungna att flyga nattetid om förhållandena vissa nätter är optimala för laserskanning”, konstaterar Mononen.

Flygningarna orsakar buller, men det är kortvarigt. Vid laserskanning används grön och röd laser. Under lämpliga förhållanden kan man se en grön laser med blotta ögat.

Laserskanningarna från flygplan utförs av Field Finland Oy tillsammans med sin underleverantör Field Geospatial AS.

Farledsmätningar på vatten

Djupmätningarna av farlederna med mätbåt inleds i september 2024 och fortsätter på hösten så länge som vädret tillåter. Mätningarna fortsätter våren 2025, då resten av farlederna kan mätas.

Farledsmätningarna genomförs av Arctia Meritaito Oy med båtmateriel.

Mätbåten rör sig i huvudsak i närheten av befintliga farleder och båtrutter med beaktande av på förhand planerade mätlinjer, men också nära stranden. 

”I närheten av stranden till bostäder och fritidsbostäder utför vi endast obligatoriska mätningar och minimerar mätningarna i närheten av bosättning. Vi kan dock inte helt undvika dem”, berättar Mononen. 

Mätbåten följer en på förhand uppgjord mätningsplan och har därför begränsad manövreringsförmåga. Som bevis på detta finns dagmärken på mätfartyget som varnar för begränsad manövreringsförmåga. Vi ber dem som rör sig på vattnet att ge mätbåten utrymme på ett förutseende sätt och se upp för att röra sig för nära den.

Mätningarna görs i huvudsak på farleder och båtrutter samt i närheten av dem, men också på ett större område. Vi ber fiskare att märka sina fångstredskap synligt så att de är lätta att upptäcka och väja för. 

Ytterligare information

Jyrki Mononen, överinspektör, jyrki.mononen@traficom.fi, 0400 591 422