Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Företag kan övergå till elektronisk hantering av fraktsedlar i alla sina transporter inom EU-området sommaren 2027. Den övervakande myndigheten ska godkänna elektroniska fraktsedeluppgifter från och med den 9 juli 2027. Elektroniska fraktsedlar ökar produktiviteten och skapar nya affärsverksamhetsmöjligheter. Transport- och kommunikationsverket Traficom är ansvarsmyndigheten för elektrifieringen av fraktsedlar, dvs. eFTI (electronic Freight Transport Information) i Finland. Fintraffic skapar en digital eFTI-nod (eFTI-gate) som förmedlar myndigheternas fraktsedelförfrågningar och företagens svar.

Europeiska kommissionen har i sina delegerade förordningar som publicerades i den officiella tidningen den 20 december 2024 fastställt eFTI-informationskraven i alla EU-länder. eFTI-datamodellen är kompatibel med UN/CEFACT-standarden såsom datamodellen för eMSW och tulldeklarering. 

Kommissionen har den 20 december 2024 också publicerat en förordning om kraven på informationssystem och verksamhet hos myndigheterna som övervakar fraktsedlarnas uppgifter. 

För företag är det frivilligt att använda eFTI men obligatoriskt för myndigheterna som övervakar EU:s godstrafik. 

Hur kan företag förbereda sig för eFTI-informationskraven?

Det lönar sig för företag att inleda förberedelserna i god tid. Traficom och Fintraffic erbjuder ytterligare information och stöd vid de olika stegen i övergången. 

Du kan bekanta dig med eFTI-informationskraven i förordningarna eller i Gefeg-tjänsten (Extern länk). Genom att jämföra informationskraven med företagets verksamhetsstyrning kan du ta reda på hur väl genomförandet av hanteringen av transporterna i ditt företag motsvarar dem. 

eFTI medför inga ytterligare krav på fraktsedlarnas uppgifter. eFTI-informationskraven bildas från EU-ländernas nuvarande myndighetskrav som gäller vägtrafik, järnvägstrafik, luftfart och trafik på inre vattenvägar. Kraven omfattar också transport av farligt gods. 

Fördelar för företag

När alla parterna i transportkedjan producerar, hanterar och utbyter information i en säker och tillförlitlig elektronisk miljö gynnar det alla. 

De viktigaste fördelarna med eFTI är följande:

  • Kostnaderna minskar
  • Effektiviteten förbättras 
  • Transparensen ökar

Vad händer härnäst?

Kommissionen utarbetar förordningarna om kraven på företags informationssystem och certifiering av informationssystem. När förordningarna är färdiga publicerar Traficom och Fintraffic anvisningar om användningen av eFTI på sina webbplatser.

Medlemsländernas och företagens gemensamma eFTI4EU- och eFTI4ALL-pilotprojekt testar ibruktagningen av elektroniska fraktsedlar. Myndigheterna i Finland förbereder sig aktivt för ändringen genom att delta i projekt, samarbetsgrupper och pilotprojekt. Genom att man förbereder sig för denna ändring som omfattar hela EU och tillsammans drar lärdomar och testar saker kan man säkerställa en lyckad ibruktagning och tillgång till fördelarna.