Transport- och kommunikationsverket Traficom undersökte den 21–23 oktober 2024 hur mobilnätets tjänster fungerar i Södra Savolax. I mätningarna fungerade telefon- och bredbandsförbindelserna i huvudsak bra, men enstaka områden med sämre täckning påträffades också. Lösningar på dessa problem söks tillsammans med operatörerna. Problemen som gäller täckning beror inte alltid på att 3G-nätet stängs.
Traficom redde ut tillgången på mobilnätets tjänster med hjälp av fältmätningar i Södra Savolax den 21–23 oktober 2024. Mätningar gjordes förutom i Pertunmaa, Mäntyharju, S:t Michel, Pieksämäki och Rantasalmi även i Varkaus och Villmanstrand. Mätningarna i mobilnätet riktades till Södra Savolax, eftersom Rantasalmi kommun och Södra Savolax välfärdsområde Eloisa hade tagit kontakt och rapporterat allmänna täckningsproblem i området.
I regel fungerar förbindelserna i Södra Savolax
"Enligt våra mätningar fungerade de grundläggande kommunikationstjänsterna, dvs. telefon- och bredbandsförbindelserna i området bra. Tjänsterna använde alltså i hög grad 4G-nätet", berättar enhetschef Mari Österberg. Mobilnätets täckning tycks uppnås i området och inget allmännare täckningsproblem kunde observeras. I mätningarna påträffades dock enstaka områden där dataöverföringshastigheterna för mobilt bredband var ganska låga. "Dessa problemställen åtgärdas i samarbete med operatörerna", tillägger Österberg.
Varje hushåll och företag har rätt till grundläggande kommunikationstjänster till rimligt pris, dvs. en fungerande telefonförbindelse och en bredbandstjänst på 5 megabit. För att tjänsterna ska fungera även inne i byggnaderna kan det vara nödvändigt att förbättra signalen med en antenn. Traficom övervakar att vars och ens rätt till kommunikationstjänster på basnivå tillgodoses. Lösningar kommer att sökas på alla täckningsproblem som Traficom har fått kännedom om under hösten – vi har kommit överens om detta samarbete och denna verksamhetsmodell med operatörerna.
3G-nätets frekvenser blir lediga för de snabbare 4G- och 5G-näten
Mobilnätets dåliga täckning i glesbygden har rapporterats allt oftare under hösten. "Traficom har också kontaktats allt oftare om täckningsproblem i hela Finland. I nyhetsrapporteringen har nedstängningen av 3G-nätet nämnts som orsak till problemen, men orsakerna kan vara komplicerade och skuggområden kan förekomma här och där i nätet", förtydligar Österberg.
3G-nätet har till största delen redan tagits ur bruk och de frekvenser som blivit lediga börjar nu användas för de snabbare och effektivare 4G- och 5G-näten. Vi befinner oss fortfarande delvis i en övergångsperiod när det gäller att börja använda de nyare näten och förbindelserna väntas bli bättre i fortsättningen.
"En betydande orsak till täckningsproblemen kan också vara en gammal terminal som endast kan använda 2G- och 3G-nätet. När 3G-nätet försvinner kan en sådan terminal, till exempel en mobiltelefon eller en router, endast använda 2G-nätet och dataöverföringen kan då bli betydligt långsammare", berättar radiobesiktningsexperten Jukka Pihonen. Användaren gör klokt i att uppdatera sina apparater så att de kan använda 4G-nätet. Dessutom är det bra att kontrollera i telefonens inställningar att samtalen kan använda 4G-nätet. Mer information och råd finns till exempel på den egna operatörens webbplats:
Bakgrund
Vad betyder rätten till samhällsomfattande tjänster?
Konsumenter och mikroföretag har rätt att kunna använda vissa fungerande kommunikationstjänster på basnivå, dvs. samhällsomfattande tjänster, till rimligt pris i sitt hem eller på företagets verksamhetsställe:
- En bredbandsanslutning med en hastighet på 5 Mbit/s i den inkommande trafiken. Enligt förordningen räcker det att minimihastigheten är 3,5 Mbit/s, normalhastigheten 4,5 Mbit/s och maximihastigheten 5 Mbit/s. Med minimihastighet avses anslutningens minimihastighet, som i regel alltid uppnås. Normalhastigheten är den hastighet som uppnås till 90 procent under varje mätperiod på fyra timmar. Maximihastigheten är den hastighet som uppnås åtminstone en del av tiden.
- Fast eller trådlöst telefonabonnemang.
- Textmeddelandetjänst för hörsel- och talskadade.
- Internettjänst som möjliggör videosamtal.
Beträffande de samhällsomfattande tjänsterna räcker det att bredbands- eller telefonabonnemanget fungerar på ett ställe hemma eller på företagets verksamhetsställe. För att allt ska fungera kan det krävas att användaren vidtar åtgärder för att förbättra signalen inomhus, till exempel skaffar en liten antenn som placeras på byggnadens tak och riktas mot närmaste basstation enligt de uppgifter som operatören ger. Ett företag som tillhandahåller samhällsomfattande tjänster i området kan ge råd om anskaffning och installation av antennen.
Anvisningar (Extern länk) vid problem som gäller funktionalitet och tillgång till telefon- och bredbandsanslutningar.
Hur påverkar nedstängningen av 3G-nätet mobilnätets täckning?
Nedstängningen av 3G-nätet påverkar i synnerhet kunder som använder enheter som endast fungerar i 2G- eller 3G-nätet. När 3G-nätet har stängts använder sådana terminaler endast 2G-nätet. 2G-nätet har en betydligt mindre datakapacitet än 3G-nätet, vilket innebär att användarens dataförbindelse är långsammare.
Nedstängningen av 3G-nätet görs regionalt och stegvis. När nätet stängs kontrollerat kan eventuella täckningsproblem i området upptäckas och lösas. I och med att 3G-nätet stängs blir frekvenser lediga för 4G- och 5G-nätet, dvs. förbindelserna väntas bli bättre. I allmänhet finns det också täckning för 4G-/5G-nätet i området, vilket betyder att användaren kan ha nytta av att uppdatera sin enhet och sitt abonnemang så att de stöder nyare teknik.