Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Användningen av Traficoms tjänst Mina ärenden ökade avsevärt år 2024. Antalet inloggningar var 12,1 miljoner och kunderna skötte 8,7 miljoner ärenden via den. Finländarna uppskattar allt mer enkla och pålitliga elektroniska tjänster, och Traficom fortsätter att utveckla tjänsten för att allt bättre kunna besvara användarnas behov.

År 2024 loggade man in i Transport- och kommunikationsverket Traficoms tjänst Mina ärenden sammanlagt 12,1 miljoner gånger, vilket är 12 % mer än året innan. Via tjänsten använde kunderna 8,7 miljoner tjänster, vilket berättar om finländarnas förtroende för enkla och smidiga e-tjänster. I fem år har användningsvolymerna så gott som fördubblats: år 2019 sköttes 4,8 miljoner ärenden, medan år 2024 var antalet redan 8,7 miljoner. Detta betyder en tillväxt på 80 procent.

"Vi är glada över att tjänsten Mina ärenden motsvarar våra användares behov. De ökande siffrorna visar att elektroniska tjänster gör vardagen smidigare och ger kunderna en möjlighet att sköta sina ärenden oberoende av tid och plats," säger Traficoms ledande sakkunnig Maaria Bäckblom.

Mina ärenden gör vardagen smidigare – de mest använda tjänsterna år 2024

Antalen användare av tjänsten Mina ärenden berättar om att de uppskattar den enkelhet och tillförlitlighet som tjänsten erbjuder. Den absolut populäraste tjänsten år 2024 var offentliga uppgifter om fordon som granskades till och med 2,1 miljoner gånger. På tjänsten kan man snabbt och smidigt kontrollera till exempel fordonets tekniska uppgifter och skatteuppgifter som införts i registret.

Den näst populäraste tjänsten var avställning av fordon. Förra året avställdes 1,6 miljoner fordon och 93 procent av dem sköttes elektroniskt. Detta påvisar att tjänsten svarar speciellt på bilförarnas vardagsbehov.

Populariteten för elektroniska tjänster för fordonsbeskattning fortsatte att öka i fjol. Kontonummer för skatteåterbäring anmäldes till Traficom 130 000 gånger, och 89 % av alla dessa anmälningar gjordes elektroniskt. Dessutom ändrades antalet betalningsrater för fordonsskatt 150 000 gånger. Betalning av fordonsskatt var också en mycket populär funktion – man betalade fordonsskatt över 600 000 gånger via elektroniska tjänster.

Körkortstjänsterna har också avsevärt ökat i popularitet. År 2024 användes elektroniska tjänster för körkort sammanlagt 231 000 gånger. De populäraste funktionerna var ansökningar om åldersdispens, 21 000 gånger, ansökningar om undervisningstillstånd, vars antal var 27 000 samt beställning av ett nytt körkort, vars antal var 56 000.

Även båtförare har hittat de elektroniska tjänsterna. Förra året gjordes 77 % av ägarbytena för farkoster via Mina ärenden.

"Vår tjänst hjälper såväl bilförare som dem som sköter körkortsärenden samt båtförare att göra vardagsfrågorna allt smidigare," sammanfattar Bäckblom.

Kontinuerlig utveckling och nya funktioner

Traficom satsar kontinuerligt på tillgänglighet och kundupplevelse för tjänsten Mina ärenden. På basis av responsen uppskattar användarna speciellt att tjänsten är tydlig, snabb och tillgänglig dygnet runt.

"Vårt mål är att göra e-tjänsterna ännu enklare och säkrare. Under år 2025 lägger vi till nya funktioner, såsom en möjlighet att beställa debetsedeln för fordonsskatt som e-faktura direkt från tjänsten Mina ärenden," berättar Bäckblom.

Prova tjänsten Mina ärenden redan i dag

Traficoms tjänst Mina ärenden erbjuder ett enkelt och snabbt sätt att sköta ärenden oberoende av tid och plats. På tjänsten kan man också kontrollera tidpunkten för fordonets följande besiktning samt läget med att betala fordonsskatt. 

Mina ärenden -tjänsten