Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

I början av juni ändrades trafikförsäkringslagen och en del av de elektriska förflyttningshjälpmedlen måste nu försäkras. Trafikförsäkringen garanterar dock inte att det är tillåtet att använda anordningen i vägtrafiken. Om det elektriska förflyttningshjälpmedlet har en konstruktiv hastighet som överstiger 25 km/h eller en effekt över 1 kW, kan anordningen inte användas i vägtrafiken.

Att fordonet har trafikförsäkring går inte hand i hand med det försäkrade fordonets duglighet för vägtrafik. Trafikförsäkringsskyldigheten gäller också många sådana förflyttningshjälpmedel som inte är tillåtna i vägtrafiken.

Om det elektriska förflyttningshjälpmedlet har en konstruktiv hastighet som överstiger 25 km/h eller en effekt över 1 kW, kan en sådan anordning inte användas i vägtrafiken utan att vara typgodkänd för en lämplig klass, till exempel som moped. Dessutom har ett sådant fordon försäkrings- och registreringskrav, och det omfattas också av körkortsbestämmelser.

”Förenklat betyder detta att anordningen inte är trafikduglig om den inte hör till någon av de fordonskategorier som anges i fordonslagen. Till exempel ett lätt elfordon har definierats i 29 § i fordonslagen och om hastigheten för en sådan anordning är högre än 25 km/h, får den inte användas i vägtrafiken”, konstaterar Lassi Varis, inspektör vid Traficom.

Trafikförsäkringen skyddar även på andra ställen än i vägtrafiken

Reformen av trafikförsäkringslagen medförde att alla de elektriska förflyttningshjälpmedel som antingen väger mer än 25 kg eller vars hastighet överstiger 25 km/h i regel ska försäkras. Försäkringen ger skydd mot skador även på andra ställen än i vägtrafiken – i praktiken täcker försäkringen skador som inträffat nästan var som helst. Med försäkringens omfattande ersättningsområde har man velat säkerställa att den skadelidande inte blir utan ersättning.

”Med trafik menar man i vardagsspråket i allmänhet vägtrafik, men i samband med trafikförsäkringar är begreppet mer omfattande. I regel ersätts skador, oavsett om de inträffat på is, åker eller i skogen”, säger Antti Tuulensuu, ersättningschef vid Trafikförsäkringscentralen.

Den reformerade trafikförsäkringslagen trädde i kraft den 1 juni 2024. Lagreformen grundar sig på det nationella genomförandet av EU:s trafikförsäkringsdirektiv. Enligt lagen ska motorfordon vars vikt överstiger 25 kg eller vars konstruktiva hastighet överstiger 25 km/h försäkras. Försäkringsskyldigheten gäller inte elassisterade cyklar som också förutsätter att man trampar för att kunna röra sig och där motorns assistans kopplas ur när körhastigheten når 25 km/h, och motorns högsta tillåtna effekt är 250 W.

Den skadelidande kan ansöka om ersättning direkt hos skadevållarens försäkringsbolag. Trafikförsäkringen kan köpas av vilket försäkringsbolag som helst som säljer dem. Eftersom försäkringens innehåll har fastställts i lag är trafikförsäkringen likadan i alla försäkringsbolag.

Ytterligare information

Traficom: Elektriska förflyttningshjälpmedel – tekniska krav för anordningarna och deras duglighet för vägtrafik  (Extern länk)

Trafikförsäkringscentralen: Försäkring av förflyttningshjälpmedel med elmotor (Extern länk)

Du kan kontrollera försäkringsplikten för ditt fordon med hjälp av trafikförsäkringstestet på Trafikförsäkringscentralens webbplats (Extern länk).

Fordonslagen (Extern länk)