Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Tyngdpunkterna för säkerhetsarbetet inom luftfarten har uppdaterats - omfattar hantering av trötthet

Operatörerna inom luftfarten ansvarar själva för säkerheten i sin verksamhet. Transport- och kommunikationsverket Traficoms uppgift är att säkerställa att nödvändiga åtgärder vidtas i rätt tid inom Finlands luftfart för att upprätthålla hög säkerhetsnivå. Traficom har uppdaterat Finlands flygsäkerhetsplan, dvs. de prioriterade åtgärderna för att upprätthålla och utveckla styrkorna inom Finlands luftfart och hantera riskerna.

Tyngdpunkterna i planen för år 2024 är bl.a. förutseende riskhantering, hantering av trötthet och dess betydelse i riskhanteringen samt utveckling av kvaliteten på händelserapportering. 

"Den internationella verksamhetsmiljön och konkurrensen inom branschen är i kontinuerlig förändring. Säkra operationer och affärsverksamhetens konkurrenskraft är livsviktiga frågor för branschen. Vi måste hitta lösningar till behövliga ändringar utan att kompromissa med säkerheten", säger generaldirektör Jarkko Saarimäki.

"Förutseende riskhantering och hantering av trötthet är i hög grad förknippade med rättidighet när det gäller hantering av förändringar. När världen förändras och verksamhetssätt ändras måste man bedöma effekterna noggrant på förhand och vara beredd att också låta bli att genomföra vissa ändringar", fortsätter luftfartsdirektör Jari Pöntinen.

Åtgärder på systemnivån och riktade till alla operatörsgrupper inom luftfarten

Åtgärderna enligt Finlands flygsäkerhetsplan förpliktar Traficom och luftfartsoperatörerna. Grunden för åtgärderna finns i Europeiska flygsäkerhetsplanen (EPAS 2024 Edition) som Europeiska unionens byrå för luftfartssäkerhet EASA publicerat samt i den nationella riskhanteringen inom luftfarten. 

Finlands flygsäkerhetsplan omfattar riktade åtgärder som gäller alla delområdena inom luftfarten, t.ex. flygbolag, helikopteroperatörer, flygplatsoperatörer, tillhandahållare av flygtrafiktjänst, flygskolor och marktjänster. En del av åtgärderna gäller systemnivån och riktas till alla operatörer inom luftfarten.

"Nationellt finns det aktivt samarbete med luftfartsoperatörerna kring identifiering av hot, riskhantering och fastställande av behov för åtgärder. Operatörerna är en viktig informationskälla när det gäller säkerhetsfrågor avseende de dagliga operationerna", betonar FASP-koordinator Heli Koivu

Fokus på hantering av trötthet och hur den kontrolleras

Åtgärden avseende hantering av trötthet som ingår i planen har som mål att öka kunskaperna för kontrollanter, få en tillförlitlig bild av hur hanteringen av trötthet fungerar och hur effektiv den är i organisationerna samt öka samarbetet och harmoniseringen mellan EASA:s medlemsstater när det gäller kontroll av hanteringen av trötthet.

I fråga om åtgärder för rapportering ägnar man uppmärksamhet åt rapporteringsaktivitet och förbättring av kvaliteten på händelserapporter. Högklassig säkerhetsinformation spelar en nyckelroll när organisationer och myndigheter analyserar fall och fastställer behövliga korrigerande åtgärder. 

Genom cyberåtgärder förbereder man sig på genomförande av EU-regleringen vars tillämpning börjar under de kommande två åren. I cyberarbetet är det också viktigt att säkerställa en stark prestationsförmåga i fråga om hanteringen av cybersäkerhet hos luftfartsmyndigheter och luftfartsoperatörer i en föränderlig omvärld.

Ytterligare information

Jari Pöntinen, direktör, jari.pontinen@traficom.fi, tfn 029 534 6071 
Heli Koivu, ledande sakkunnig, FASP-koordinator, heli.koivu@traficom.fi, tfn 029 534 6200