Transport- och kommunikationsverket (Traficom) har den 13.6.2025 ändrat föreskrifterna AIR M16-1, Övervakning av de nationella luftfartygens luftvärdighet, och PEL M3-4, Nationella krav på underhållspersonal för luftfartyg och på luftvärdighetsgranskare. Ändringarna träder i kraft 25.6.2025.
Med stöd av 40 § i luftfartslagen kan Traficom auktorisera en organisation som svarar för luftvärdighet, en underhållsorganisation eller en enskild underhållsmekaniker eller sportflygmekaniker att vara granskare av luftvärdighet. I föreskriften AIR M16-1 fastställs i vilka fall Traficom utför granskningarna själv och när de kan göras av en auktoriserad organisation eller person. I regel utför Traficom själv de första luftvärdighetsgranskningarna samt sådana granskningar som krävs efter större modifieringar, större reparationer eller översyn/grundöversyn. Dessutom utförs luftvärdighetsgranskningen av Traficom själv när luftfartyget inte har haft ett giltigt granskningsbevis avseende luftvärdighet i sex år. Regelbundna luftvärdighetsgranskningar kan däremot göras av en organisation eller person som Traficom har auktoriserat för uppgiften.
I föreskriften PEL M3-4 preciserar man kraven på luftvärdighetsgranskare. En auktorisering som luftvärdighetsgranskare gäller i 5 år (tidigare 2 år), och granskaren ska ha utfört minst en luftvärdighetsgranskning under varje 24-månadsperiod inom giltighetstiden. Om detta krav inte uppfylls, ska teoriprovet och arbetsprovet avläggas på nytt. Utbildningskraven för sportflygmekaniker fastställs nu som ämnesmoduler i stället för antalet timmar, på motsvarande sätt som för Part-66-certifikat klass L i EU-bestämmelserna.
Enligt övergångsbestämmelsen i föreskriften PEL M3-4 ska de auktoriseringar för luftvärdighetsgranskare som beviljats före den ändrade föreskriften träder i kraft inte ännu berättiga innehavaren till att ge granskningsbevis avseende luftvärdighet, utan endast rekommendationsrapporter. De gamla auktoriseringarna kan dock på ansökan avgiftsfritt konverteras till sådana auktoriseringar som avses i den nya föreskriften, efter att sökanden har avlagt Traficoms teoriprov med godkänt resultat.
- Föreskrift AIR M16-1 (Extern länk)
- Promemoria AIR M16- (Extern länk)1 (på finska)
- Sammanfattning av kommentarer AIR M16-1 (Extern länk) (på finska)
- Föreskrift PEL M3-4 (Extern länk)
- Promemoria PEL M3-4 (Extern länk) (på finska)
- Sammanfattning av kommentarer PEL M3-4 (Extern länk) (på finska)
Ytterligare information:
Leila Iikkanen, jurist, leila.iikkanen(at)traficom.fi, tfn 029 534 6039
Antti Uutinen, enhetschef, antti.uutinen(at)traficom.fi (AIR)
Jukka Parviainen, överinspektör, jukka.parviainen(at)traficom.fi (AIR)
Pekka Ikonen, inspektör, pekka.ikonen(at)traficom.fi (PEL)
Jani Kosonen, enhetschef, jani.kosonen(at)traficom.fi (PEL)