Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Transport- och kommunikationsverket Traficom har publicerat en utredning om spårmarknaden och tjänster för persontrafiken. Utredningen ger kunskapsunderlag för 2030-talets köptrafik för persontåg som kan utnyttjas vid beslutsfattandet. Kommunikationsministeriet svarar för beredningen av det politiska beslutsfattandet, för vilket utredningen erbjuder bland annat olika kostnadsberäkningar. Att bygga upp framtiden förutsätter val inte bara med tanke på utvecklingen utan också för flera omfattande sakhelheter.

Traficom har på uppdrag av kommunikationsministeriet utrett marknaden och tjänsterna för persontågtrafiken med beaktande av anteckningar i Petteri Orpos regeringsprogram gällande öppnandet av spårtrafikmarknaden. I utredningen har framtidens alternativ bildats med beaktande av nuvarande kunskap om investeringsbehoven, ändringarna i verksamhetsmiljön och den stigande kostnadsnivån.

Beredningsarbetet har pågått i flera år inom förvaltningsområdet. Rapporten som Traficom sammanställt samlar nu ihop beredningsarbetet med tanke på organiseringen av tjänsterna. Kunskapsunderlaget har gjorts i samarbete med myndigheter och kommuner med beaktande av regionala transportbehov på olika håll i Finland. På flera områden har man också visat intresse att inleda helt ny närtågstrafik eller utveckla den nuvarande trafiken.

Köptrafiktjänster syns i människors vardag

Upphandling av persontågtrafiken spelar en central roll som stamförbindelser i transportsystemet och som matartrafik till trafik som fungerar med marknadsvillkor.  Statens köptrafik kompletterar den trafik som fungerar på marknadsvillkor och erbjuder människor mobilitetsmöjligheter till vardags och på fritid samt tillgängliga resekedjor. I utredningen betraktades olika alternativ för att organisera tjänster i framtiden.

"Persontågtrafiken bör granskas som en helhet förutom ur olika synvinklar av tjänster och finansiering även ur synvinklar av materiel, bannätet, stationer, depåer, strukturer och bakgrundssystem utan att glömma dess samband med det övriga transportsystemet", konstaterar direktör Pipsa Eklund från Traficom.

Vad ändras och varför?

Verksamhetsmiljön för järnvägstrafiken har förändrats väsentligt under de senaste åren bland annat med anledning av EU-regleringen (1370/2007), coronapandemin och geopolitiken. Speciellt med tanke på den förändrade EU-regleringen ska statens framtida tjänster för köptrafik konkurrensutsättas. Statens nuvarande avtalsperiod för köptrafik upphör vid slutet av år 2030.

Staten har hittills förhandlat om tjänsterna för köptrafik direkt med VR och VR har svarat för tjänsterna på ett övergripande sätt från underhåll av järnvägsmateriel till biljettförsäljning. Till köptrafik hör i dag regionaltågstrafik i Södra Finland utanför HRT-området (t.ex. R- och Z-tåg), nattågstrafik samt all tågtrafik norr om Uleåborg, enskilda turer i fjärrtrafiken samt rälsbusstrafik.

Konkurrensutsättningen av trafik för den nya avtalsperioden som börjar år 2031 tar flera år och förutsätter även avsevärda strukturella förändringar, till exempel att grunda ett statsägt materielbolag. På basis av utredningen är det klart att kostnaderna för köptrafik i dess nuvarande omfattning kommer att öka från dagens nivå, främst på grund av den nya verksamhetsmodellen, investeringsbehoven och inflationen.

Samarbetet fortsätter och utredningarna preciseras

Samarbete med regionerna och andra intressentgrupper fortsätter och intensifieras när staten har fattat beslut om de tjänster som ska upphandlas. En precisare kostnadsnivå och mer specifika helheter som ska konkurrensutsättas förutsätter närmare utredningar av flera aktörer.

Dessutom behövs närmare diskussioner och utredningar i fråga om detaljerna i den trafik som konkurrensutsättningen gäller. Dessa är bland annat sakhelheter som hänför sig till utbud av trafik, koppling av köptrafiken med den övriga kollektivtrafiken, frågor som gäller biljett- och betalningssystemet och kundservice, sakhelheter som hänför sig till personal, materiel och underhållet av materielet med beaktande av framtida bolagsarrangemang och konkurrensutsättningslösningar.

Transport- och kommunikationsverket Traficoms utredning: Spårtrafikmarknaden och tjänster för persontrafiktjänster i Finland på 2030-talet (Extern länk) (på finska)  

Ytterligare information

Pipsa Eklund, direktör, tfn 0295 345 396, pipsa.eklund@traficom.fi

Anna Pätynen, projektchef, tfn 0295 345 363, anna.patynen@traficom.fi 
•    Trafikens servicenivå och infrastruktur

Jani von Zansen, specialsakkunnig, tfn 0295 345 508, jani.vonzansen@traficom.fi
•    Ekonomiberäkningar, tågmateriel, förvaltnings- och strukturarrangemang