De genomsnittliga koldioxidutsläppen (CO2-utsläpp) från begagnade personbilar som importeras till Finland har sjunkit till rekordlåga nivåer under 2024. Deras genomsnittliga CO2-utsläpp, drygt 34 g/km, har varit cirka hälften lägre än för personbilar som registrerats för första gången (ca 70 g/km), mätt med WLTP-mätmetoden.
Ännu år 2023 var de genomsnittliga koldioxidutsläppen från begagnade importerade bilar drygt 42 g/km. Nedgången beror på den stora andelen laddhybrider och elbilar bland de begagnade importerade fordonen.
*Siffran för 2024 innehåller uppgifter för januari–oktober
Fram till slutet av oktober 2024 har drygt 36 000 begagnade personbilar importerats. Av dessa är andelen elbilar 31 procent och andelen laddhybrider 45 procent. År 2023 var andelen elbilar 26 procent och andelen laddbara hybrider 38 procent.
"Begagnade importerade bilar har en betydande inverkan på förnyelsen av hela vårt bilbestånd. Nästan 40 000 begagnade personbilar importeras till Finland varje år, säger ledande sakkunnig Outi Ampuja vid Transport- och kommunikationsverket Traficom.
Antalet personbilar som registrerats för första gången har minskat under de senaste åren. Till exempel år 2018 registrerades cirka 120 500 personbilar för första gången. År 2023 var motsvarande siffra cirka 87 500.
Enligt statistiken för innevarande år har de genomsnittliga koldioxidutsläppen (ca 70 g/km) från personbilar som registrerats för första gången ökat jämfört med år 2023 (ca 64 g/km). Denna ökning beror på den ökade andelen bensinbilar bland personbilarna som registrerats för första gången.
På motsvarande sätt har andelen elbilar och laddhybrider av personbilar som registrerats för första gången minskat under samma tidsperiod. Siffrorna grundar sig på uppgifter för januari–oktober och situationen kan ännu förändras under slutet av året.
”Överlag har andelen personbilar som drivs med alternativa drivkrafter ökat i trafiken i Finland. I slutet av förra året var andelen 8,5 procent, och i september 2024 hade andelen ökat till 10,3 procent. Denna utveckling minskar också växthusgasutsläppen från trafiken", säger Ampuja.
Som alternativa drivkrafter för fordon räknas el (elbilar och laddhybrider), mark- och biogas, högpartiell etanol (flexfuel) och väte.
Finlands skyldighet är att halvera ansvarsfördelningssektorns växthusgasutsläpp före år 2030 jämfört med nivån för 2005. Trafikens (exklusive flygtrafik) andel av Finlands totala utsläpp var cirka 23 procent år 2023.
Växthusgasutsläppen från trafiken i Finland har minskat med cirka 3,3 miljoner ton fram till år 2023 jämfört med nivån för år 2005. En central åtgärd för att minska utsläppen från trafiken är att trafikmedlen lösgörs från de fossila drivkrafterna.
Ytterligare information: Outi Ampuja, ledande sakkunnig, outi.ampuja@traficom.fi, tfn 029 534 5241, och Mika Idman, specialsakkunnig, mika.idman@traficom.fi, tfn 029 534 5222