Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Transport- och kommunikationsverket Traficom har publicerat en utredning om utnyttjandet av elektroniska fraktdokument (eFTI) vid beräkningen av utsläpp från transporter. I utredningen granskas hur elektroniska dokument kan utnyttjas effektivare och hur de stöder beräkningen av utsläpp från transporttjänster. Utredningen främjar målen för EU:s dubbla omställning, dvs. den gröna och digitala omställningen.

Utredningen gjordes med utrikesministeriets IBA-finansiering i projektet Vihreän siirtymän ja logistiikan digitalisaation edistäminen Itämeren alueella. Utredningen ger företag konkreta verktyg och exempel för informationsutbyte och utsläppsberäkning.

Dessutom förklarar utredningen ingående svåra definitioner och begrepp för att företagen ska kunna tillämpa de nya kraven i praktiken. Bakgrunden till utredningen är eFTI-lagstiftningen om användning av elektroniska fraktdokument samt CountEmissionsEU-förordningen som är under beredning och standarden ISO 14083:2023 som den förutsätter.

Den gröna omställningen och främjande av digitaliseringen är kärnan för Östersjösamarbetet

Enligt Markku Mikkola, projektchef vid Teknologiska forskningscentralen VTT, konkretiseras utsläppsberäkningen för transporter i god takt: ”ISO-standarden för utsläppsberäkning finns och de europeiska författningar som styr beräkningen håller på att färdigställas. Förankringsarbetet för den stora gruppen aktörer inom logistiksektorn är ännu framför oss, men fältets intresse för utsläppsberäkning har redan ökat betydligt under det senaste året.”

I arbetet kartlades de redan utvecklade anvisningarna för utsläppsberäkning för transporter och kombinerades med eFTI-konceptet för informationsförmedling med elektroniska fraktdokument. På så sätt skapades verktyg för att främja beräkningen i praktiken. På grund av logistikbranschens internationella karaktär skapades inom projektet också en färdplan och handlingsrekommendationer för att främja den gröna omställningen och digitaliseringen, särskilt genom samarbete i Östersjöområdet. ”Det praktiska genomförandet av utsläppsberäkningen kräver ytterligare ansträngningar, och utvecklingsarbetet fortsätter i flera olika utvecklingsprojekt tillsammans med aktörerna inom branschen”, berättar Mikkola.

Centrala resultat

  • I utredningen strukturerades en verksamhetsmodell för användning av elektronisk fraktsedel och delning av fraktuppgifter för att underlätta ibruktagandet av dem och aktörernas informationsutbyte i leveranskedjan. 
  • Modellen, exempelberäkningarna och anvisningarna om användningen av ISO-standarden och utnyttjandet av elektroniska fraktsedlar vid landsvägstransporter främjar utnyttjandet av digitala informationskällor i beräkningen och minskningen av utsläpp.
  • I samarbete med intressentgrupperna utarbetades ett arbetsprogram och en färdplan för att stödja den systemiska förändringen av transportkorridorerna i Östersjöområdet, vilket ökade förståelsen och det nära samarbetet mellan länderna och intressentgrupperna samt skapade en grund för samarbetet inom logistikbranschen.

Läs hela utredningen (Extern länk) på vår webbplats (på finska)

Ytterligare information

Annukka Elonen, specialsakkunnig, tfn 029 534 5486, annukka.elonen@traficom.fi

Heidi Auvinen, specialsakkunnig, tfn 029 534 5361, heidi.auvinen@trficom.fi

Markku Mikkola, projektchef, tfn 040 540 0436, markku.mikkola@vtt.fi