Den nya vägtrafiklagen träder i kraft 1.6.2020 och den medför många förändringar även för cyklister. I och med lagen kommer det flera nya trafikmärken för cykling och dessutom blir det bland annat obligatoriskt med röd baklykta på cyklar när det är mörkt.
Obligatorisk cykelutrustning – nytt med röd baklykta
Det blir obligatoriskt med röd baklykta för alla fordon från och med 1.6.2020. Detta innebär att även cyklar ska ha en röd baklykta, om man cyklar på väg under mörker eller skymning eller när sikten på grund av väder eller av annan orsak är nedsatt. "Lyktan kan också fästas på cyklisten, till exempel på hjälmen eller ryggsäcken. Lyktorna behöver alltså inte nödvändigtvis monteras på cykeln”, tipsar Jussi Pohjonen, ledande sakkunnig vid Traficom.
Annan obligatorisk utrustning på cyklar är: framlykta med vitt ljus, reflex fram, bak och på sidorna, ringklocka och fungerande bromsar.
Också ändringar i transport av passagerare med cykel
Det är tillåtet att transportera en eller flera passagerare med cykel, om tillverkaren har avsett cykeln för det. Man får transportera så många passagerare som det finns för ändamålet lämpliga sitsar på cykeln. ”Tillåtelsen att transportera passagerare är inte längre beroende av den transporterades eller förarens ålder. Cykeln ska dock ha en för passageraren lämplig sits och två separata bromsanordningar” berättar Pohjonen.
Dubbelriktad cykling blir möjlig på enkelriktad väg – måste markeras med trafikmärken
I och med den nya vägtrafiklagen är det möjligt att cykla även i den andra riktningen på en enkelriktad väg, om en tilläggsskylt anger att det är tillåtet. "Jag vill betona att detta alltså inte gäller alla enkelriktade gator, utan om dubbelriktad cykling är tillåten ska detta anges med trafikmärken. Alltså inte alltid och överallt, utan mycket från fall till fall", preciserar Pohjonen.
Nya trafikmärken för cyklister
Det kommer flera nya trafikmärken som gäller cyklister längs gatorna och vägarna. Nya märken är bland annat "cykelskyddsväg", cykelfält och cykelgata.
Väjningsplikt vid övergångsställe för cyklister - "cykelskyddsväg”
Märket visar att fordon och spårvagnar ska väja för en cyklist som korsar körbanan på en fortsättning på en cykelbana. En fortsättning på en cykelbana som har detta vägmärke är alltid i konstruktionshänseende upphöjd. ”Märkets huvudsakliga uppgift är att fungera som ett märke som anger väjningsplikt. Cyklisten har förkörsrätt”, konstaterar Pohjonen.
Cykelfält
I dagens läge anges ett cykelfält enbart med vägmarkering. Från och med 1.6 kan ett cykelfält också anges med trafikmärke.
Cykelgata och märke för att den upphör
Cyklister ska ges fri passage på cykelgator. Fordonens hastighet ska anpassas till cykeltrafiken.
Ytterligare information
Traficoms videor om ämnet (Youtube)
Nya vägtrafiklagen - förändringar för cyklister @Velogi (Extern länk)
Vad ändras ur cyklistens synpunkt? (Extern länk)
Trafikmärken och -regler som gäller cykling och gång (Extern länk)
Webbplats: Tieliikennelaki2020.fi - Informationspaket om cykling och lätta elfordon (Extern länk)
ledande sakkunnig Jussi Pohjonen, jussi.pohjonen(at)traficom.fi, tfn 029 534 5310. På Twitter@JussiPohjonen (Extern länk)