Valreklam för välfärdsområdes- och kommunalval får sättas upp längs landsvägarna tidigast den 13 mars och ska tas bort senast den 20 april. Att sätta upp valreklam kan påverka trafiken eftersom bilar stannar vid vägkanterna och fotgängare rör sig längs vägrenarna. Bilister bör förbereda sig på dessa situationer och köra med särskild uppmärksamhet. Dessutom kan nya bilmodellers system för igenkänning av trafikmärken felaktigt tolka valreklam som hastighetsbegränsningsmärken, så det är bra att sätta sig in i hur systemet fungerar.
Att sätta upp valreklam kan påverka trafiken
Upprättande av valreklam längs landsvägarna kan medföra exceptionella situationer i trafiken. Ofta är det kandidaterna själva eller deras kampanjteam som sätter upp valreklamen. Under upprättandet kan det stanna bilar vid vägkanterna och fotgängare kan röra sig längs vägrenarna eller i närheten av körbanan.
"Valreklam som placeras längs landsvägarna kan orsaka trafik som avviker från det normala. Bilister bör vara beredda på fordon och fotgängare som stannat vid vägkanten och köra med den försiktighet som situationen kräver", påminner specialsakkunnig Ossi Kortiainen vid Transport- och kommunikationsverket Traficom.
Bilister bör beakta följande anvisningar om trafiksäkerhet:
- Håll noga uppsikt över trafikmiljön och den övriga trafiken.
- Anpassa körhastigheten till både hastighetsbegränsningen och de rådande förhållandena.
- Om du ser trafik som avviker från det normala på vägen eller i dess närhet ska du sänka hastigheten i god tid.
- Kör om fordon och fotgängare som stannat vid sidan av vägen på säkert avstånd, samtidigt som du beaktar mötande trafik.
System för igenkänning av trafikmärken kan reagera på valreklam
De allt vanligare systemen för igenkänning av trafikmärken i nya bilmodeller kan ibland tolka valreklam som hastighetsbegränsningsmärken och automatiskt justera bilens hastighet.
- Föraren är alltid ansvarig för att framföra fordonet, även om bilen har assisterande system.
- Se till att du känner till bilens system och hur de fungerar.
- Om farthållarens funktion för att reagera på vägmärken påverkar körningen negativt lönar det sig att stänga av den.
"Igenkänningssystem för hastighetsbegränsningar har först blivit vanliga som tilläggsutrustning och har under de senaste åren även blivit obligatoriska system. Det är viktigt att bekanta sig med bruksanvisningarna för den egna bilen och säkerställa att du kan justera systemen vid behov", säger specialsakkunnig Jukka Juhola vid Traficom.
Ytterligare information
NTM-centralernas sidor om valreklam (Extern länk)
Trafikens kundservice (Extern länk)
Information om intelligent hastighetsstöd (Extern länk)
Video om hur intelligent hastighetsstöd fungerar (Extern länk)