Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Applikationerna för snabbmeddelanden har blivit en etablerad del av konsumenternas vardag, medan användningen av applikationer för ljud- och videosamtal på internet har minskat jämfört med användningen under coronatiden. Metas WhatsApp är den populäraste tjänsten. Ungefär 70 procent av konsumenterna använder avgiftsfria strömningstjänster för tv-innehåll och ungefär hälften använder avgiftsbelagda tjänster. De vanligaste tjänsterna är Netflix och Yle Arenan. Uppgifterna grundar sig på en konsumentundersökning som Transport- och kommunikationsverket Traficom genomförde i slutet av 2023.

Av konsumenterna använder 83 procent en snabbmeddelandetjänst varje vecka. Användningen av olika meddelandeapplikationer är vardag för många konsumenter, medan de traditionella textmeddelandena har minskat. Men förra året skickades 743 miljoner textmeddelanden från konsumentabonnemang, dvs. 145 per abonnemang. Mellan åren 2014 och 2023 har antalet textmeddelanden som konsumenter skickat minskat med 72 procent. Samtidigt har användningen av applikationer för snabbmeddelanden ökat från 30 procent till över 80 procent per vecka. Enligt Statistikcentralens statistik använde endast 58 procent av konsumenterna en smarttelefon 2014. År 2023 hade så många som 90 procent en smarttelefonen.

Under 2020–2021, som var den värsta tiden under coronapandemin, var användningen av ljud- och videosamtal på internet på topp, över hälften av konsumenterna ringde sådana samtal varje vecka under arbetstid eller på fritiden. I slutet av 2023 hade andelen sjunkit till cirka 40 procent. Under coronapandemin ökade också de traditionella samtalsminuterna tillfälligt, men de har senare minskat igen. ”Då fritidsprogrammet och även arbetslivet återgår till situationen före pandemin har behovet av videosamtal minskat”, konstaterar specialsakkunnig Marja Heinonen.

Metas och Microsofts tjänster är populärast

I konsumentundersökningen 2023 kartlade Traficom för första gången vilka tjänster konsumenterna använde för att skicka snabbmeddelanden och ringa internetsamtal. Metas WhatsApp var absolut populärast i fråga om båda tjänsterna. Så många som 81 procent av konsumenterna använder WhatsApp varje vecka för att skicka meddelanden och 34 procent använder WhatsApp varje vecka för samtal. Instagram och Facebook Messenger, som likaså är Metas tjänster, kom på andra plats i användningen av snabbmeddelanden. I fråga om samtal kom Microsofts Teams på andra plats. Många använder sannolikt Teams varje vecka åtminstone på arbetsplatsen. Metas Facebook var bland de mest använda tjänsterna även i fråga om samtal.

83 % av konsumenterna hade använt minst en snabbmeddelandetjänst varje vecka under hösten 2023. Därefter listas tjänsterna med andelen konsumenter som använde den varje vecka: WhatsApp 81 %, Instagram 32 %, Facebook Messenger 30 %, Snapchat 12 %, TikTok 11 %, Signal 7 %, Telegram 6 %, iMessages 4 %, Övrigt 1 %.
Figur 1. Andelen konsumenter som använt en applikation för snabbmeddelanden varje vecka enligt Traficoms konsumentundersökning 2023.
39 % av konsumenterna hade använt minst en samtals- eller videosamtalstjänst varje vecka under hösten 2023. Därefter listas tjänsterna med andelen konsumenter som använde den varje vecka: WhatsApp 34 %, Microsoft Teams 16 %, Facebook 14 %, Instagram 10 %, FaceTime 4 %, Zoom 4 %, Skype 3 %, Telegram 2 %, Signal 2 %, Google Meets 2 %, Annan 1 %, Kan inte säga 1 %.
Figur 2. Andelen konsumenter som använt en telefon- eller videosamtalstjänst på internet varje vecka enligt Traficoms konsumentundersökning 2023.

Avgiftsfria strömningstjänster används av 70 procent – avgiftsbelagda strömningstjänster av 50 procent av konsumenterna

I slutet av 2023 hade 50 procent av konsumenterna haft ett abonnemang på en avgiftsbelagd strömningstjänst för tv-innehåll under de tre senaste månaderna, medan motsvarande andel var 25 procent 2015. Avgiftsfria strömningstjänster har använts längre än så. I slutet av fjolåret hade cirka 70 procent av konsumenterna använt de vanligaste avgiftsfria tjänsterna, medan andelen var 61 procent 2015.

Den vanligaste avgiftsbelagda tjänsten har redan i flera år varit Netflix, trots att den under årens lopp har fått flera konkurrenter. En del av dessa har snabbt blivit rätt så populära. Disney+ lanserades på den finländska marknaden under coronapandemin och blev genast en av de avgiftsbelagda strömningstjänsterna med flest abonnenter. Användargruppen för inhemska strömningstjänster har varit stabil, andelen är drygt 10 procent. Det är fortsättningsvis endast en liten del av konsumenterna i Finland som abonnerar på stora internationella avgiftsbelagda strömningstjänster, såsom AppleTV+ eller Amazon Prime.

Den mest använda av de avgiftsfria tjänsterna är Yle Arenan, som 67 procent av konsumenterna använde i slutet av 2023, medan cirka en tredjedel av konsumenterna använder andra finländska tv-kanalers tjänster. Den näst populäraste avgiftsfria tjänsten är YouTube. Avgiftsfria sändningar ses också på olika nyhetstjänsters webbplatser och till exempel via olika offentliga organisationers kommunikationskanaler.

Diagrammet visar andelen konsumenter som hade prenumererat på en betald streamingtjänst under de senaste tre månaderna mellan 2018-2023. Nästa är listade streamingtjänster och andelen konsumenter som hade prenumererat på tjänsten i undersökningen 2023. Delarna har varit ganska stabila under tidsperioden. Netflix 27 %, Disney+ 15 %, Ruutu+ 14 %, HBO Max 13 %, Betald MTV Katsomo 12 %, Viaplay 10 %, Elisa Viihde 9 %, Amazon Prime 5 %, SkyShotime 4 %, Discovery+ 3 %, DNA TV 3 %, AppleTV+ 2 %, Övrigt 6 %.
Diagram 3. Andelen konsumenter som använt avgiftsbelagda strömningstjänster enligt Traficoms konsumentundersökningar.
Diagrammet visar andelen konsumenter som hade tittat på gratis streamingtjänst under de senaste tre månaderna mellan 2021-2023. Nästa är listade streamingtjänster och procentandelar av konsumenter som hade sett tjänsten i undersökningen 2023. En del av Yle Areena har ökat, även YouTube och gratis MTV Katsomo har ökat sina andelar. Yle Areena 67 %, YouTube 48 %, Gratis MTV Katsomo 34 %, Ruutu 26 %, Twitch 4 %, Veikkaus TV 4 %, Övrig gratistjänst 3 %.
Diagram 4. Andelen konsumenter som använt avgiftsfria strömningstjänster enligt Traficoms konsumentundersökningar.

"I vardagen kommer man numera inte ens tänka på vid hur många tillfällen man utnyttjar nätet, trots att både applikationer för snabbmeddelanden och strömningstjänster i regel fungerar endast på nätet. Traficoms uppgift är att garantera alla lika möjligheter att dra nytta av de myndighets- och fritidstjänster som finns på nätet", begrundar Heinonen.

Uppgifter om undersökningen

Verian (Mantle Finland Oy) genomförde konsumentundersökningen. 2162 minst 18-åriga personer svarade på undersökningen via en webblankett. Undersökningen genomfördes i december 2023. Undersökningens felmarginal är som störst 2,2 procentenheter i båda riktningarna.

I jämförelsen är det skäl att beakta att felmarginalen är större mellan åren än inom undersökningen ett enskilt år. Tidigare år har undersökningen genomförts som telefonintervjuer med ett motsvarande sampel, vilket kan påverka resultaten.