Farkostens tillverkare förser sin produkt med en CE-märkning och upprättar en försäkran om överensstämmelse som bevis på att produkten uppfyller alla krav som gäller planering och konstruktion. Om farkosten ändras avsevärt efter tillverkningen, är den ursprungliga CE-märkningen inte längre i kraft och tillverkaren ansvarar inte för ändringar som någon annan gjort. I ett sådant fall måste man göra en bedömning av färdigbyggd produkt, det vill säga en efterkontroll (PCA - Post Construction Assessment).
En betydande ändring innebär till exempel en betydande ändring av drivkraften eller motorn eller andra ändringar som kan påverka hur farkostens säkerhets- och miljökrav uppfylls. Sådana ändringar är till exempel att öka högsta tillåtna motoreffekt eller antal personer över de gränser som tillverkaren fastställt.
Efterkontrollen utförs alltid av ett anmält organ som kontrollerar att båtens konstruktion och teknik motsvarar kraven i fritidsbåtsdirektivet. Processen beskrivs i föreskriften om säkerhet och utsläppskrav för fritidsbåtar, avsnitt 4.2.
Europeiska kommissionen upprätthåller en förteckning över anmälda organ som utför efterkontroll. Det nationella anmälda organet i Finland är Eurofins Expert Services och dessutom har vi inspektörer från åtminstone två andra organ.