Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Genom förordningen om digitala tjänster har olika enheter möjlighet att ansöka om status som betrodd anmälare. Syftet med betrodda anmälare är att bekämpa olagligt innehåll på internet. Onlineplattformar ska behandla anmälningar från betrodda anmälare om olagligt innehåll i första hand och utan dröjsmål.

Statusen som betrodd anmälare enligt förordningen beviljas av samordnaren för digitala tjänster i den medlemsstat där den sökande är etablerad, i av Finland Transport- och kommunikationsverket Traficom.

Så här ansöker du om statusen som betrodd anmälare

Det är möjligt att få statusen som betrodd anmälare om den sökande visar att den uppfyller samtliga följande villkor:

  1.  Den har särskild sakkunskap och kompetens när det gäller att upptäcka, identifiera och anmäla olagligt innehåll.
  2. Den är oberoende från leverantörer av onlineplattformar.
  3. Den bedriver sin anmälningsrelaterade verksamhet aktsamt, korrekt och objektivt.

Innehållet i ansökan

Ansökan är fritt formulerad och skickas till adressen datatalous@traficom.fi. Följande uppgifter ska anges i ansökan:

  • namnet på den sökande enheten
  • enhetens adress/hemort och e-postadress
  • kontaktuppgifter (kontaktperson jämte kontaktinformation för frågor om ansökan)
  • personalstyrkan
  • geografiskt territorium/geografiska territorier (= för vilket EU-medlemsland/för vilka EU-medlemsländer) och för vilket språk/för vilka språk den sökande ansöker om status som betrodd anmälare
  • för vilket slags olagligt innehåll man ansöker om status som betrodd anmälare.

Bevis på att kriterierna uppfylls

Den sökande kan påvisa att kriterierna i förordningen gällande betrodd anmälare uppfylls genom att i ansökan beskriva sin verksamhet och kunskaper till exempel på följande sätt:

De som anges ovan är exempel och den sökande kan i sin ansökan också föra fram andra faktorer som visar att den sökande uppfyller de tre förutsättningar som nämns i förordningen. Som bilaga till ansökan kan man lämna in till exempel kopior på handlingar som verifierar de frågor som beskrivs i ansökan.

Betrodda anmälares rapporteringsskyldigheter

Betrodda anmälare ska minst en gång om året publicera rapporter om alla anmälningar som de har gjort under perioden i fråga. I rapporten ska de specificera antalet anmälningar minst efter följande kategorier:

  1.  namnet på värdtjänstleverantören
  2. typen av påstått olagligt innehåll som anmälts
  3. de åtgärder som vidtagits av tjänsteleverantören.

Rapporterna ska också innehålla en förklaring av de förfaranden som införts för att säkerställa att den betrodda anmälaren behåller sitt oberoende.

Betrodda anmälare ska skicka rapporterna till Traficom (datatalous@traficom.fi) samt offentliggöra dem. Informationen i dessa rapporter får inte innehålla några personuppgifter.

Att förlora statusen som betrodd anmälare

Traficom kan återkalla statusen som betrodd anmälare om den betrodda anmälaren inte längre uppfyller förutsättningarna i förordningen om digitala tjänster. Det är också möjligt att förlora statusen om en betrodd anmälare har lämnat in ett betydande antal anmälningar som inte är tillräckligt exakta, som är inkorrekta eller som är bristfälligt underbyggda.

Uppdaterad