På internet finns många tjänster som lagrar eller publicerar innehåll som skapats av användare. När du besöker en onlineplattform eller publicerar innehåll på plattformen har du vissa rättigheter och skyldigheter baserat på EU:s nya rättsakt om digitala tjänster.
Rätt att anmäla olagligt innehåll
Om du stöter på innehåll, produkter eller tjänster på nätet som du misstänker vara olagliga har du rätt att anmäla din observation till tjänsten, det vill säga leverantören av onlineplattformen eller värdtjänsten. Tjänsteleverantören ska tillhandahålla ett förfarande för mottagande av anmälningar som är enkelt att använda. Av tjänsteleverantören har du rätt att få
- bekräftelse på mottagandet av anmälan om du angett dina kontaktuppgifter i anmälan,
- information om hurdant beslut tjänsteleverantören har fattat med anledning av din anmälan samt
- information om huruvida man har använt automatiserade metoder för att behandla din anmälan eller i beslutsfattandet.
Om du är missnöjd med beslutet, har du rätt att söka ändring i beslutet hos tjänsteleverantören. Onlineplattformen ska för detta ändamål tillhandahålla ett effektivt och kostnadsfritt internt system för behandling av klagomål.
Rättigheter och skyldigheter för innehållsleverantörer
När du producerar innehåll till en webbtjänst, lönar det sig alltid att bekanta sig med tjänstens allmänna villkor och handla i enlighet med dem. Dessutom är det bra att ha omfattande kännedom om innehållsproducentens rättigheter och skyldigheter. Här berättar vi om de krav som anges i förordningen om digitala tjänster som gäller från och med den 17 februari 2024. I fråga om plattformsjättar trädde regleringen i kraft redan på sommaren 2023.
Dina rättigheter och skyldigheter om du producerar innehåll i tjänster
Gör detta om du stöter på problem på en onlineplattform
Dokumentera problemet och dina egna handlingar
Ta till exempel skärmdumpar eller spara länkar relaterade till problemet. Ta också till vara meddelanden och datum under processen. Dokumentation gör det lättare att utreda ärendet.
Anmäl problemet till plattformen
Gör en anmälning om problemet enligt plattformens egna instruktioner. Instruktioner finns vanligtvis på plattformens support- och hjälpsidor.
Vänta på plattformens svar
Plattformar måste behandla klagomål inom rimlig tid. Svaret ska innehålla information om hur plattformen åtgärdat saken, tydliga skäl och information om hur du kan begära ändring av beslutet.
Om du inte får svar från plattformen eller om svaret är bristfälligt, lämna in ett klagomål till Traficom
Beskriv problemet och dess hantering med plattformen så noggrant som möjligt och bifoga alla filer relaterade till problemet.
Om problemet i fråga hör till konsumentombudsmannens eller dataskyddsombudsmannens övervakning kommer formuläret att hänvisa dig till rätt adress. Du kan också se de olika myndigheters ansvarsfördelning nedan.