Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Innan produkten släpps ut på EU-marknaden har tillverkaren varit tvungen att se till att produkten uppfyller alla krav som gäller för den. Ytterligare information om tillgänglighetskraven för produkter finns på Traficoms webbsida.

Tillgänglighetskrav

Syftet med kraven på tillgänglighet för produkter är att främja likvärdiga möjligheter speciellt för personer med funktionsnedsättning att agera i samhället. Även andra, t.ex. äldre personer, kan dra nytta av regleringen när tillgänglighet och samtidigt användbarhet av tjänsterna blir bättre.

Tillgänglighetskraven tillämpas i framtiden även på de centrala produkter som konsumenterna använder, t.ex. på smarttelefoner och datormaskinvarusystem. De nya tillgänglighetskraven börjar tillämpas och tillsynen inleds den 28 juni 2025. För produkter betyder detta att efter detta datum får endast produkter som uppfyller tillgänglighetskraven släppas ut på marknaden.

Vilka aktörer gäller direktivet?

Tillgänglighetskraven tillämpas på både offentliga och privata aktörer när de tillhandahåller konsumenter produkter eller tjänster som omfattas av tillämplighetsområdet för lagstiftningen om tillgänglighet.

Kraven på produkter tillämpas också på så kallade mikroföretag. För mikroföretag finns det dock olika lättnader i regleringen. Med mikroföretag avses ett företag med färre än tio anställda och som har en årsomsättning som inte överstiger 2 miljoner euro eller en årlig balansomslutning som inte överstiger 2 miljoner euro.

Produkter som omfattas av direktivet

Följande produkter som släpps ut på marknaden den 28 juni 2025

  • Datormaskinvarusystem med generella användningsområden som är avsedda för konsumenter och operativsystem till dessa maskinvarusystem,
    • t.ex. persondatorer, speciellt stationära datorer, bärbara datorer, smarttelefoner och datorplattor
  • Följande självbetjäningsterminaler: betalningsterminaler
  • Följande självbetjäningsterminaler: bankomater, resebiljettautomater och incheckningsautomater
  • Vissa interaktiva självbetjäningsterminaler som tillhandahåller information och vars funktion resenären själv kan styra
  • Terminalutrustning för konsumentbruk med interaktiv datorkapacitet som används för elektroniska kommunikationstjänster
    • t.ex. smarttelefoner men också router eller modem
  • Terminalutrustning för konsumentbruk med interaktiv datorkapacitet som används för åtkomst till audiovisuella medietjänster, 
    • t.ex. digitalboxar och smarta tv-apparater
  • Läsplattor
  • Produkter som används för tillhandahållande av tjänster som avses i 3 § 1 mom. 4 punkten och 3 a kapitlet i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 
    • T.ex. om en tjänsteleverantör tillhandahåller sin digitala tjänst via självbetjäningsterminal ska självbetjäningsterminalen (produkten) uppfylla kraven på tillgänglighet.

 Den digitala tjänsten ska i sig uppfylla kraven i 3 a kap. i lagen om digitala tjänster. I dessa krav ingår bland annat att informera om hur tjänsten fungerar tillsammans med produkten.

Kraven på produkter

Kraven på tillgänglighet i produkter är förpliktande för dem som tillverkar, importerar och levererar produkter. Produkterna ska överensstämma bl.a. med följande krav: 

  • produkter måste utformas och tillverkas på ett sätt som i största möjliga utsträckning möjliggör användning bland personer med funktionsnedsättning
  • det ska finnas lättillgänglig information om användningen av produkten och om produktens egenskaper när det gäller tillgänglighet
  • produktens användargränssnitt ska för personer med funktionsnedsättning vara lätt att få tillgång till, hantera, begripa och kontrollera
  • förpackningar för produkten ska vara utformade så att de är tillgängliga, och anvisningarna om produktens förpackning, användning, installation, underhåll och bortskaffande ska vara lättillgängliga
  • för produkten ska det ha upprättats en EU-försäkran om överensstämmelse och produkten är försedd med CE-märkning.

Om produkten överensstämmer med standard eller Europeiska kommissionens tekniska specifikationer anses den överensstämma med kraven ovan. 

Tillsyn

Traficoms uppgift vid tillsyn över tillgänglighetskraven för produkter är att:

  • övervaka att tillgänglighetskraven iakttas
  • övervaka att en ekonomisk aktör som avviker från tillgänglighetskraven har utfört en motiverad bedömning som krävs i lagen 
  • offentliggöra en förteckning över de produkter som inte uppfyller tillgänglighetskraven
  • bedöma en produkts överensstämmelse med kraven, om verket har skäl att tro att produkten inte uppfyller tillgänglighetskraven
  • uppmana vid behov den ekonomiska aktören att avhjälpa bristerna som verket upptäckt i uppfyllelsen av tillgänglighetskraven eller i en bedömning av undantag från tillgänglighetskraven
  • meddela vid behov förbud eller föreläggande som avses i lagen om marknadskontrollen av vissa produkter (1137/2016) om det visar sig att produkten inte överensstämmer med tillgänglighetskraven
  • informera vid behov Europeiska kommissionen och de övriga medlemsstaterna i Europeiska unionen och Europeiska ekonomiska samarbetsområdet om ett beslut som det fattat med stöd av lagen om marknadskontroll om det anser att en produkts bristande överensstämmelse med kraven inte är begränsad endast till finskt territorium.

Övergångstider

Bestämmelserna omfattar övergångsperioder inom vilka vissa produkter eller avtalen om vissa tjänster ska uppfylla kraven om tillgänglighet.

  • I enlighet med övergångsbestämmelserna ska de produkter som tjänsteleverantören använder för tillhandahållande av tjänster bringas i överensstämmelse med lagen senast den 28 juni 2030.
  • Vad gäller självbetalningsterminaler (t.ex. betalningsterminaler, bankomater och incheckningsautomater) har det föreskrivits om en övergångsperiod enligt vilken självbetjäningsterminaler som har tagits i bruk före den 28 juni 2025 ska bringas i överensstämmelse med lagen inom 20 år från det att terminalerna togs i bruk. Tjänsteleverantören får använda självbetjäningsterminaler fram till utgången av deras användningstid, likväl i högst 20 år från att de tagits i bruk. Till dessa självbetjäningsterminaler hör de interaktiva självbetjäningsterminaler som används till exempel vid incheckning och biljettköp samt tillhandahållande av information.
Uppdaterad